Valgfag

Udover et af de tre linjefag – Naturkraft, Ordkraft eller Keramik, så sammensætter du selv dit skema. Du kan vælge mellem en lang række valgfag.

Ølbrygning

Bryg og smag!

Sammen med Brygmester-Signe udvikler vi Gram Højskoles helt særlige øl. Oplev det selv.

Kreativt Værksted

Tegne, male, sy og klippe – sæt kreativiteten fri

Vi fordyber os i det kreative univers. Vi slipper ideerne, farvene og formerne fri – og vi øver os på teknikker og færdigheder.

Ordkraft

Ord i alle afskygninger

Podcast – Kreativ skrivning – Debat – Ny nordisk litteratur – Events og formidling – Krop og Stemme

Formidling uden filter

Ærlighed, åbenhed, kommunikation og ord

Tør vi stå afklæde foran vores publikum som kejseren uden sine klæ´r? Her har vi mulighed for at kaste os på formidlingens dybe vand.

Dans

Sammen undersøger vi dansen.

Vi skal dyrke glæden ved dans og bevægelse. Vi skal prøve kræfter med vestafrikansk dans, Swing, Disco, men vigtigst af alt – vi skal mærke smilet.

Idræt og tons

Vi skal have gang i kroppen.

Vi skal have sved på panden. Vi skal grine, puste og pruste! Vi skal både lave klassiske sportgrene som hockey og fodbold, og vi skal på MTB tur i skoven.

Livhistorien

Unik, enestående eller dejlig almindelig

Vi er enestående … eller er vi? Vi kigger tilbage på vores livshistorie og sammen bliver vi klogere på hvem vi er.

Totalteater

Eksplosion, gåder og et slot fyldt af mystik

Hvad sker der, hvis vi springer den faste ramme, involverer publikum og flytter ud af den klassiske teatersal?

Syning

Vi designer og syr selv tøj fra bunden.

Vi arbejder med egne ideer og design. Alle kan være med, når vi øver os på klipning, tilskæring, syning og tilretning.

Se Mulighederne

Skal vi opfinde den dybe tallerken på ny?

Svend Brodersen udfordrer dine ideer og stiller dig overfor udfordringer, hvor dine kreativitet kan spire og få liv.

Politik i virkeligheden

Reformer, samråd og lovforslag. Der er altid gang i den politiske uge.

Sammen tager vi uge efter uge de politiske nyheder til efterretning. Vi graver ned i en enkelt historie og spørger: Hvorfor sker det her?

Akvarelmalingen

Her må det gerne gå langsomt!

Den lyse luftige akvarel er kendt helt tilbage til middelalderen. Vi fordyber os i teknikkerne og de smukke farver, når vi sætter penslen på lærredet og ser, hvad der sker.

Revy

Teater, der sætter latteren fri

Vi finder det sjove i livet på Højskolen og den lille by, som vi er en del af, og sætter det i scene til fælles latter.

Ud på tur

Kom med ud og mærk naturen.

Vi skal være helt stille. Vi skal reflektere og diskutere. Vi skal mærke. Sammen oplever og opdager vi Sønderjyllands smukke omgivelser.

Kulturmøder

Når mennesker mødes, formes kultur.

Vi tager ud fra højskolen for at møde forskellige mennesker og deres måde at anskue verden på.

Hyg og Byg

Det håndgribelige bliver til virkelighed

Vi hamrer og banker, bygger og hygger. Fuglekasser, solovn eller renovere et gammelt billardbord. Fantasien får frit løb og skæve ideer får liv.

Madlavning

En rumlen i maven

Vi dufter, smager og eksperimenterer. Måske brænder det på, måske bliver det lækkert. Vi kaster os ud i madlavning hvor alle maver kan være med!

Keramik

Når form bliver til virkelighed

Her får du lov til at designe og formgive. Vi dygtiggøre os i forskellige teknikker, så vi slipper igennem ovnens lune med hele kopper.

Beton

Et fag der alligevel er hårdt nok

Vi giver os i kast med at formgive i beton. Vi skaber store vaser og skulpturer og lader fantasien gå amok.

Papirfoldning

Fra 2D til 3D

Vi flyver væk fra papirflyver-niveau og lærer at mestre geometriske figurer i papir. Når teknikken glider suppleres faget med en del kaffe og kage…

Musikkens Kraft

Hvilken spændende historier gemmer musikken på?

Vi skal på musikalsk tidsrejse tilbage i tiden. Der er mange gode, sjove og tragiske historier gemt i musikkens univers.