• Senior Wellness

Senior motion og wellness

Kom med på et livsbekræftende kursus, hvor der er fokus på at bevæge sig både fysisk og mentalt. Det gør vi sammen igennem bevægelse og motion, musik og sang, udflugter og stimulerende samtaler.

I løbet af ugen stifter du bekendtskab med forskellige motionsformer, hvor fællesskab, latter og sved på panden er omdrejningspunktet. Du vil bl.a. kunne prøve kræfter med padeltennis, petanque, styrketræning og fitness, afspænding, bevægelse, massage og velvære m.m.

Mantraet for ugen er at gøre noget godt for sig selv, sammen med andre. Du kommer til at tage fat på livet i velværets tegn med fokus på afstresning, sund brug af kroppen og det aktive, livsglade fællesskab.

Glæd dig til en uge med kropslig og mental forkælelse i de smukke omgivelser i Gram, hvor der bl.a. vil være mulighed for morgensvømning i Gram Friluftsbad inden morgenmaden.

En uge med højskoleånd og andre goder
    Vi mødes hver morgen til spændende morgensamlinger om den Sønderjyske kulturarv, Grundtvig og meget andet godt. På introduktionsaftenen mødes vi til samtalesalon og hygger os med sang og snakke. På højskolesangaftenen bliver du ført længere ind i højskolesangbogens historie og sange.

På og omkring Gram Højskole
    På Gram højskole har vi bl.a.et yogarum og vores eget fitnessrum, så du har mulighed for at kompensere lidt for kokkens gode mad. Det er også muligt at gå i tur i den smukke slotspark, tage en morgendukket i slotssøen, cykle en tur i skovene rundt omkring Gram. (Det er muligt at låne en cykel på Højskolen). I sommerhalvåret kan man desuden bade i Gram Friluftsbad mod en lille skilling.

Gram Slot
    Som en del af højskoleopholdet tager vi på besøg på Gram Slot, hvor vi får en rundvisning og hører historien om, hvordan Sanne og Svend Brodersen købte det forfaldne slot og forvandlede det til et regionalt kulturfyrtårn og et at Danmarks største økologiske landbrug.

Ekskursionen – Gram Lergrav eller Klæagergaard
    Gram Lergrav: For 10 mio. år siden var en stor del af Sønderjylland dækket af hav. I Gram har vi i sommerhalvåret netop adgang til at udforske den del af historien i det gamle lergrav, hvor rester af havdyr er bevaret, fordi de blev dækket af lag på lag af fint ler. Hvis du er heldig, kan du finde snegle- og muslingeskaller, søpindsvin og hajtænder, som du må tage med hjem.

Vi slutter af med kaffe og kage på ved Gram Slot.

Klæagergaard: Turen går til området i og omkring Ballum, hvor både Kresten Kold, Hans Adolf Brorson og Jens Rosendal har sat spor i mulden.

Christian Lorenzen fra Klægagergaard hopper på bussen og giver os en kulturhistorisk fortælling krydret med sjove og underfundige lokale anekdoter, mens vi kører rundt i området.
    Bagefter kører vi til Klægagergaard, hvor vi  får en lille smagsprøve på og fortællingen om det sønderjyske kaffebord, det særlige kaffestel og gårdens historie.

Generelt

På kurset serveres lækker mad morgen, middag og aften. I pauserne skifter vi henholdsvis mellem frugt, kage og en småkage til aftenkaffen.

Vi slutter ugen af med en festaften – med tilhørende festmenu. Køkkenet på Gram Højskole stiler efter høj kvalitet med fokus på bæredygtighed, lokale råvarer og økologi.

Husk at du selv skal medbringe:

• tøj du kan bevæge dig i både inde og ude
    • gode travesko og evt. regntøj
    • sko du kan bruge indendørs
    • badedragt/bukser og badesko
    • et stort badehåndklæde (evt. badekåbe),
    • stavgangsstænger hvis dette haves

Du er altid velkommen til at kontakte os for at høre mere om kurset. Ring på +45 2932 4557 eller send en mail til info@gramhojskole.dk

Skema er vejledende med forbehold for ændringer.

Senior Wellness Skema

Uge 23

2. – 8. juni 2024

Dobbeltværelse: 5000 kr.

Dagelev: 4500 kr.

Materialeudgifter er ikke inkluderet i prisen.

Eventuelle rabatter kan ikke kombineres.

Stina Bavnhøj

Anne Kristine Lauritzen

Anne Kristine – også kaldet AK – er et sandt energibundt. Nærværende, energisk, kreativ og kompetent humørbombe.

Hun har tidligere undervist i både aktive og kreative fag på Nørgaards Højskole og er uddannet indenfor musik og idræt på Århus Lærerseminarium. Efterfølgende har hun også været forbi Det Kongelige Teater som forestillingsleder, hvor hun har styret tropperne bag scenen. Desuden har AK sit eget jazzorkester AK and All That Jazz, som har spillet igennem de sidste 20 år på jazzfestivaler rundt omkring i landet.

AK er nysgerrig på at forstå og lære hvert enkelt menneske at kende, lytte til deres fortællinger om den kultur og de oplevelser de kommer med i bagagen. Kreativitet, udfordringer og skønne oplevelser i fællesskab er omdrejningspunkt for hendes undervisning.