Ord

Elsker du at udfolde dig kreativt, fordybe dig i teksten og blive klogere på den – så er værkstedsfaget Ord noget for dig!

TILMELDING

Forår 2025
24 uger: 05. jan. til 21. jun. 2025
18 uger: 16. feb. til 21. jun. 2025

ORD udbydes ikke i efteråret 2024, men er tilbage igen til foråret 2025 grundet barsel.

Ord

Ordet kan noget helt særligt. Det kan formidle, fortælle og forvandle. På værkstedet ORD læser, lytter og leger vi med ord i alle afskygninger og på mange måder.

Vi skal arbejde med romaner og noveller. Men ORD er også noget andet. Vi skal opleve indlevende taler og inspirerende lyrik. Vi skal mærke ordet i kroppen og stemmen. Vi skal debattere og lytte til hinanden, og vi skal arbejde med kreativ skrivning.

I ORD er vi nysgerrige på formidling, og hvordan ord kommer ud over rampen. Vi arbejder derfor event-baseret og skaber undervejs på værkstedet en afsluttende fælles performance for de andre elever, byen og verden.

Med vores legende tilgang til ordet, får vi redskaber til at forstå komplekse problemstillinger og se polariserede debatter i et helikopterperspektiv. ORD er et værksted med både diskussion, refleksion og med højt til loftet. Det er med andre ord et fag, hvor du bliver klogere på dig selv i verden.

I ORD møder du ny nordisk litteratur, du lærer at skrive og holde en tale, Du lærer om formidling grafisk facilitering, kommunikation, events samt teater, krop og stemme. De fleste uger arbejder vi temabaseret, så vi har god tid  til at udforske flere perspektiver på emnerne. Dette kombinerer vi med workshoppen “Egne ord”, hvor du får mulighed for at udfolde din personlige stemme – og du bestemmer selv om du vil skrive, tale, synge eller noget helt fjerde.

Sofie, underviser

Sofie Nielsen

Din underviser er Sofie Nielsen, uddannet antropolog fra Aarhus Universitet med tilvalg i mundtlig retorik og peace and conflict studies. Sofies passion for ord og den gode samtale skinner altid igennem i undervisningen. Du vil opleve et undervisningsrum med plads til alle, hvor ordene er medskaber til at lære dig mere om dig selv, dine medmennesker og verden.

• Ord

Elever udtaler

• Martin

Naturkraft

“Jeg valgte at tage på højskole, fordi jeg gerne ville være en del af et fællesskab der havde til formål lige netop at være det: Et fællesskab. Alle der vælger at gå på højskole, er åbne for nye venskaber og relationer og det giver et helt specielt forhold mellem eleverne.”

“Det bedste ved Gram Højskole er, hvor meget indflydelse vi får lov til at have på stedet. Vi har fx stået for indretning af baren og fællesstuen og plantningen af træer udenfor. Vi føler os set og hørt, når vi kommer med forslag og idéer.”

Konrad

Naturkraft

“Det har været ubeskriveligt det hele, både de gode  og de mindre gode øjeblikke ser jeg kun tilbage på som noget positivt.”

“Jeg vil virkelig af hele mit hjerte anbefale Gram Højskole – og jeg er ikke en person der siger sådanne ting ofte. Det har været helt fantastisk og især med virksomhedsordning.”

• Signe

Keramik

“Jeg valgte at tage på højskole, for at finde et frirum og lære mig selv bedre at kende. Jeg ville også gerne have muligheden for at fordybe mig i noget andet end skole eller arbejde!”

“Det bedste ved Gram Højskole er menneskerne! Både lærerne og eleverne en lille men helt fantastisk flok madglade, kreative og fjollede ildsjæle.”

• Mille

Naturkraft

“Jeg valgte at tage på højskole, fordi jeg ville opleve noget i mit sabbatår udover at arbejde, samt lære nyt om mig selv, og noget jeg kan bruge senere i livet.”

“Det bedste ved Gram Højskole er de venskaber vi danner på tværs af landet og alder. De nye færdigheder vi udvikler på linjefaget og valgfag og de dejlige omgivelser og byen.”

Hiroka

Keramik

“I chose Gram Højskole, because I wanted to find what I like.”

“When we had spare time, we playes volleyball and watched movies. The most cozy time is talking with my roomies in our room.”

• YU

Keramik

“I chose to stay at Danish folk kigh school because i wanted to learn the language and at the same time become part of a community and help build a community.”

“The best thing about Gram Højskole is the classes, and the flexibility and willingnes to accept international students. I also like that the students can arrange many things and have an impact on their own daily lives at the school.”