Vandrekursus (venteliste)

– gå dig til indsigt og udsigt – Camino Frøs Herred

Spænd vandrestøvlerne og gå med på en spændende tur ud i naturen og ind i dig selv. Denne uge står i vandringens tegn, og du kommer på gåben rundt i noget af Sønderjyllands smukke natur. Vandreturene vil være mellem 10 – 15 km pr. dag

Camino Frøs Herred
Camino Frøs Herred er etableret i 2018 og er en rute, der er tænkt ud fra pilgrimsvandringens idé. En idé, der gør vandringen til et redskab for et møde med naturen, kulturen, historien og det spirituelle eller det hellige. Pilgrimsvandringens idé er, at denne vandring bliver lagt ad ruter, der går forbi forskellige “helligsteder” i landskabet, og har forskellige særligt markante helligsteder som deres mål. Det kan være en kirke, en helligkilde fra middelalderen, et gammelt offersted fra vikingetiden, en bronzealderhøj eller et andet kulturminde.
Camino Frøs Herred gennem det gamle herreds 9 sogne og har 10 kirker i sognene som pejlemærker. Kirkerne ligger på højderyggen mellem Kongeåen og Gram å. Ugens vandringer er tilrettelagt ud fra de ruter, der knytter sig naturligt til Gram højskoles placering i Sønderjylland.

Undervejs på ruterne vil der være plads til fordybelse, dels i naturen, men også i sig selv. Derfor vil der være indlagt pauser i flere af kirkerne, hvor vi oplever kirken og hører om egnens historie.
Når dagens etape er tilbagelagt kører vi tilbage til højskolen og sover der.

En sætning at gå på
At vandre sætter tempoet ned og tankerne fri, og åbner op for at vi kan nyde det ydre landskab men også det indre landskab, vi alle har i os. Derfor vil alle morgener starte med ’en sætning at gå på’.
Solvej Aagaard, der er gennem en menneskealder, har været privatpraktiserende psykolog, har hele livet også samlet på ’sætninger at gå på’. Det er Solvejs erfaring, at en lille sætning kan rette op på små som store ubalancer i vores sind.
Eksempel på ’en sætning at gå på’: “At skynde sig langsomt, være nærværende og gøre én ting ad gangen, er den sikreste forebyggelse af stress”.
Der vil også være tid og plads til en lille snak om den enkelte sætning efter behov.

Tilbage på højskolen vil der være plads til at få fødderne op og hvilet benene, men selvfølgelig skal vi også synge, høre foredrag, spise god mad og få en god snak om dagens vandring.

“[Kurset] har på alle måder været… yderst storslået og givende… Jeg tager fra Gram Højskole med alle sanser fuldt mættede og en hel del klogere end jeg var, da jeg ankom – Det siger jeg tak for. …mødet med alle tilknyttet kurset og højskolen [har] været berigende… Længe leve Gram Højskole.”

-Citat af Martha Gammeltoft

De forskellige ruter:

Mandag:
Vandring fra Øster Lindet, hvor vi besøger kirken. Vi fortsætter mod Gram kirke. Ruten går bl.a.  gennem istidslandskab og den gamle slotspark v. Gram Slot. Vi slutter med besøg i Gram Kirke, hvor der vil være en lille andagt.

Tirsdag: dring fra Gram Kirke til Skt. Thøgers Kirkeruin og helligkilde. Ved Gram Kirke besøger vi kirkegårdens gravhøje og mindemonumenter for 1. og 2. verdenskrig.

Onsdag:Vandring fra Skt. Thøgers kirkeruin til aftægten ved Enderupskov efterfulgt af udflugt med ugens øvrige kursister.

Torsdag: Besøg i Fole kirke derefter over Harreby gravhøjene og istidslandskabet mod Sdr. Hygum kirke, hvor vi får fortællingen om kirken og pesten i 1659. Her hører vi også om den berømte guldskat fra Fæsted, som blev fundet at amatørarkæologer i 2016.

Fredag: Vandring fra Sdr. Hygum kirke over istidslandskabet via Rødding bakkeø mod Rødding Frimenighed, som vi besøger. Lille andagt.

Vandringen er et af de bedste modsvar til det moderne livs overfladiskhed, hurtighed og stress.
– At vandre kan være en stille revolution.

Her kan du både se og læse mere om Camino Frøs Herred.

Medbring gerne:
Gode vandrestøvler/sko, evt. en drikkedunk og tøj til vejret.

Som en del af højskoleopholdet tager vi på besøg på Gram Slot, hvor vi får en rundvisning og hører historien om, hvordan Sanne og Svend Brodersen købte det forfaldne slot og forvandlede det til et regionalt kulturfyrtårn og et at Danmarks største økologiske landbrug

Ekskursioner

Du er altid velkommen til at kontakte os for at høre mere om kurset. Ring på +45 2932 4557 eller send en mail til info@gramhojskole.dk

Vandring Skema