Samfund og Filosofi

Ild – Livgiver og ødelægger

På dette højskolekursus udforsker vi ildens mytologiske, fysiske, historiske og filosofiske tematikker. Gram Højskoles dejlige atmosfære danner rammen om en uge med plads til foredrag, højskolesang, frisindet diskussion og festlige stunder.

Ild er både en mytologisk, fysisk og evolutionær størrelse. Det er livgivende og ødelæggende. Ild er en af de fundamentale elementer, som de gamle grækere har filosoferet over, og den græske mytologi fortæller om, at ilden blev modtaget fra Prometheus. Gennem Prometheus fik mennesket det livgivende element, og dette rov satte mennesket tættere på guderne på Olympus. Den kontrollerede ild kan give liv, men den ukontrollerede ild kan udslette, og med de mange vulkaner, der findes både oven og under vande, er ilden en altid truende størrelse.

Midt på ugen er der en udflugt til Ribe, hvor vi bl.a. besøger domkirken og kunstmuseet. Poul-Henrik Jensen er turleder og fortæller.

Kursusledere: Poul-Henrik Jensen og Studenterkredsen.

Foredragsholdere offentliggøres i løbet af det tidlige forår.

Uge 29:

Søndag d. 17. juli til lørdag d. 23. juli

Pris:

3500 kr. for dobbeltværelse

4500 kr. for enkeltværelse

Særpris for medlemmer fra Studenterkredsen: 2500 kr. for dobbeltværelse

Forplejning:

På kurset serveres lækker mad morgen, middag og aften. Og vi slutter selvfølgelig ugen af med en fest – med tilhørende festmenu. Køkkenet på Gram Højskole stiler efter høj kvalitet med fokus på bæredygtighed; blandt andet er de fleste grøntsager økologiske dyrkede fra Gram Slots produktion.