Syning

Syning – fra ide til færdigt produkt

Er du nybegynder eller har du syet i mange år? – dette kursus er for dig, som gerne vil raffinere og videreudvikle dit sy-håndværk.

Gennem ugen arbejder du med dit eget projekt. Det kan enten være at sy en beklædningsdel fra et færdigt snitmønster, som du selv har med og som du får tilrettet til din krop med individuel hjælp.

Du kan også arbejde ud fra en beklædningsdel i dit klædeskab. Har du f.eks. en yndlingskjole eller et par favoritbukser, kan du få hjælp til at lave et mønster så du selv kan sy en ny model op.

Vil du gerne forny eller reparere noget fra din garderobe eller fra genbrug, er dette også en mulighed.

Derudover fordyber os i skrædderhåndværket. Vi gennemgår en række sy-teknikker f.eks. syning af slids, paspolerede lommer/knaphuller, gylplukning, skrålommer og linning, isyning af lynlås, franske syninger osv.

På kurset vil du få en masse inspiration og gode skrædderteknikker, som tager dit sy-arbejde op på et højere niveau.

Vi kommer også omkring måltagning, brug af indlægsmaterialer, gennemgang af overlocker eller andet du kunne være interesseret i.

Undervisningen er en vekselvirkning mellem fælles introduktion og individuel vejledning, hvor vi hjælper dig på vej til et godt resultat.

Du skal selv medbringe snitmønster/beklædningsdel, stof til dit projekt, stiftblyant, viskelæder, linealer, målebånd, papirsaks, sytråd, stofkridt, knappenåle og en skarp stofsaks.

Du opfordres også til at tage din egen symaskine med.

Mønsterpapir og prøvestof kan købes af skolen til rimelige priser. Du er også velkommen til at tage dit eget med.

En uge med højskoleånd, fællesskab og hjemlighed
Vi mødes hver morgen til spændende og perspektiverende morgensamlinger med afsæt i bl.a. Grundtvig og Kierkegaard, og med højskolesange der både inspirerer og motiver til dagen der kommer.

Der vil udover morgensamlinger være foredr ag, samtalesaloner og sangaftenener, der hver især sikrer os at vi kommer lidt mere indsigtsfulde og bevidste fra Gram Højskole.

Ugen sluttes af med en fernisering af de forskellige værksteders rum, læring, processer og produkter kombineret med en festlig aften hvor vi spiser ekstra dejlig mad, synger lidt sange og HYGGER os.

Gram Højskole
Gram Højskoles bygninger er oprindeligt et gammelt sygehus, så vi har nogle fantastiske lokaler, med store vinduer og fantastisk lysindfald. Ud over nogle lækre værksteder har vi også en veludstyret idrætshal, fitnessrum og yogarum. Vi har fine dobbeltværelser og elsker når man gerne vil dele værelse med hinanden i en uge.

Vi er omringet af den smukkeste natur og kultur. Gram Slot og slotspark ligger lige på den anden side af vejen, Gram Lergrav ligger blot få kilometer væk, og lige overfor Gram Højskole er der et friluftsbad og et stort idrætscenter.

Ekskursioner – Gram Slot
Tirsdag formiddag drager vi i samlet flok til Gram Slot, hvor vi får en spændende og historisk rundvisning af slottets personale og ejere. Vi sørger for at I bliver mætte i både historisk og bogstavelig forstand, da rundvisningen slutter med en lille smagsprøve på det Sønderjyske kaffebord.

Vi spiser sundt, flot og godt på Gram Højskole
Vores køkkenchef, Jørgen og hans fantastiske personale sørger for at vi aldrig går sultne i seng. Med udgangspunkt i sæsonens råvarer fremtryller de lækre smage, smukke farver og sunde kalorier. I pauserne vil der altid være kaffe og the, og skiftevis frugt, kage eller småkager.

Du er altid velkommen til at kontakte os
Ring på +45 2932 4557 eller send en mail til info@gramhojskole.dk

Vi er et levende hus, så skema og program er vejledende med forbehold for ændringer

21. – 27. juli 2024

Underviser Gitte

Gitte Nyeman

Gitte er uddannet skrædder og har tidligere været selvstændig skrædder og arbejdet på forskellige teatre. I de sidste mange år har hun arbejdet som faglærer på Beklædningshåndværkeruddannelsen på en erhvervsskole, hvor hun har undervist i modeludvikling, syning og materialelære.

Gitte elsker at arbejde med mennesker, som gerne vil fordybe sig i at udvikle og forme et produkt.