Sundhedens Biologi
Verdens Første Biologikhøjskole

Det bugner med diæter, nye kure, alskens begreber, gode råd, kostplaner og sundhedsidéer i øst og vest – og det er let at blive fortabt. Men i bund og grund er det simpelt: Det handler om biologi; om hvordan din krop reagerer på forskellige fødevarer; og om hvordan du kan indrette dig og lære din krop at kende, så du slipper bedst muligt udenom skavanker og rejser dig bedst muligt efter sygdom.

Din nye viden bliver til færdigheder igennem ugen: Der kommer tips, tricks og køreplaner til at omsætte din nye biologiske viden til almindelige gøremål i hverdagen, hjælp til at analysere varedeklarationer, så du ikke bliver snydt til at spise mad, der kan fastholde sygdomsprocesser, inspiration til forskellige måder at træne på og et nyt simpelt syn på mad og krop, så du aldrig mere er i tvivl om hvad der er rigtig mad og hvad der er nydelsesmidler.

Kurset byder på masser af debat om folkesundhed, individuel sundhed, sundhedsuddannelse og -dannelse; vi skal debattere system og menneske, og om vi har lært noget af coronaen. Ingen måtte dø af Covid-19, men af hvad og hvornår må vi dø? Hvordan skal vi balancere hensynet til de syge og svagelige og hensynet til privatliv, foreningsliv og civilsamfund? Og hvad ville der ske, hvis al den viden vi har om kroppens styrker, blev en del af det offentlige sundhedssystem, som derved blev danskernes rollemodel?

Sundhedens biologi er et kursus for dig, der vil blive klogere og sundere – og det er et kursus om vores samfunds sundhed: Hvordan opfatter vi ”et godt liv” i samfundet; og er man patient eller menneske i systemet?

Som kursist er målet, at du opnår fuld forståelse for din krops biologi og dens samspil med maden: Du får med andre ord en ny biologisk logik – biologik – og opdager hvilke fødevarer, der styrker dig – og hvorfor. På kurset giver vi dig rig mulighed for at vælge en kompromisløs blodsukkerstabil uge sammen med ligesindede. Vi serverer måltider, som giver al den næring og tilfredsstillelse, kroppen har brug for uden at medføre en blodsukkerstigning. Dvs. måltider med grøntsagsrig, uforarbejdet og velsmagende mad uden tilsat kornprodukter og sukker.

Du får oplevelser i naturen, herlige omgivelser på en spritny, skinnende Højskole i smukke, arkitektoniske og historiske bygninger. Det gamle sygehus bliver til et raskhus.
Du kan vælge at bruge opholdet som et sundhedsrefugium hele vejen rundt – eller som en udvidelse af din horisont om sundhed.

Kurset er for alle, der interesserer sig for egen, familiens, eller danske borgeres sundhed og kurset rummer muligheder for dig, der aldrig har trænet og dig, der dyrker elitesport. Det er til unge, ældre, syge og raske. Har du diabetes 2 eller insulinresistens, kan du bruge dette kursus til at tage første skridt til at se, hvor rask du kan blive, når du samarbejder med kroppens biologi.

Priser

4. september – 10. september