• strikkekursus mathias strik

Strik

En købt strik kan du eje, men den bliver aldrig din egen. For med hændernes arbejde sætter du et præg på strikken som kun du kan gøre det, og som intet købt produkt kan genskabe. Lærer du garnfibrene at kende, studerer du farvekombinationer og øver dig på teknikker vil en verden af kreativitet åbne sig for dine hænder.

Ugekurset i strik på Gram Højskole er for alle der ønsker at fordybe sig i strikkens univers. Om du aldrig har strikket før, eller har mange års erfaring – du er velkommen.

Vi skal i denne uge afsøge hvad strik er og hvilke former det kan tage sig, hvordan man sammensætter farver og hvordan man designer sit eget strik. Du vil få hjælp til teknikker, og mulighed for at lære nye, og du vil lære at lave små detaljer i eksisterende opskrifter der gør dit strik unikt. Og for klimaets, miljøets og din personlige økonomis skyld, får du også inspiration til at kombinere dine garnrester til nye og kreative projekter.

Derudover skal vi også besøge den lokale strikkedesigner Marianne Østergaard, som viser rundt i sin forretning og fortæller om sin strikkekarriere.

Med udgangspunkt i modulerne om farver, fibre og design skal du selv prøve at designe eller re-designe dit eget sommer/sensommer-tilbehør. Det kan være en sommertop, t-shirt, vest, en taske eller andet sommertilbehør – her er der ”højt til loftet”. Dette er en oplagt mulighed for at afprøve nye teknikker og få ideerne ud af hovedet og ned i hænderne. Undervisningen vil ofte starte med et kort oplæg, nogle øvelser og debatter, og ikke mindst god tid til at øve og fordybe sig i et hyggeligt værkstedsmiljø. Strikning har det med at skabe rum for den gode samtale – så det er der selvfølgelig rigeligt tid og plads til.

Ekskursionen – Gram Lergrav eller Klæagergaard

Gram Lergrav: For 10 mio. år siden var en stor del af Sønderjylland dækket af hav. I Gram har vi i sommerhalvåret netop adgang til at udforske den del af historien i det gamle lergrav, hvor rester af havdyr er bevaret, fordi de blev dækket af lag på lag af fint ler. Hvis du er heldig, kan du finde snegle- og muslingeskaller, søpindsvin og hajtænder, som du må tage med hjem.

Vi slutter af med kaffe og kage på ved Gram Slot.

Klæagergaard: Turen går til området i og omkring Ballum, hvor både Kresten Kold, Hans Adolf Brorson og Jens Rosendal har sat spor i mulden.

Generelt

På kurset serveres lækker mad morgen, middag og aften. I pauserne skifter vi henholdsvis mellem frugt, kage og en småkage til aftenkaffen.

Vi slutter ugen af med en festaften – med tilhørende festmenu. Køkkenet på Gram Højskole stiler efter høj kvalitet med fokus på bæredygtighed, lokale råvarer og økologi.

Du er altid velkommen til at kontakte os for at høre mere om kurset. Ring på +45 2932 4557 eller send en mail til info@gramhojskole.dk

Skema strik

30. juni – 6. juli 2024

Mathias Skole

Mathias fylder sit liv med strik og nørder opskrifter, farver, teknikker, mønstre og tendenser indenfor strik. Kreativitet og skabende udtryksformer er en vigtig og gennemgående del af hans liv, uanset om det er gennem kroppen, gennem hånden eller gennem tankerne.

Mathias er lærer og kommunikationsmedarbejder på Gram Højskole hvor han underviser i strik, dans, portfolio og Søren Kierkegaard. Derudover har han også været højskolelærer på Gymnastikhøjskolen i Ollerup.

Han finder stor inspiration og personlige livsperspektiver i Kirkegaards tanker, skriverier og grublerier, og elsker generelt at fordybe sig i samtalen om liv, verden, samfund og andres perspektiver på livet.