Livet på Gram Højskole…

At gå på højskole er mange ting. Som højskole forsøger vi at skabe nogle gode rammer for dig, mens at du og de andre elever skaber skolens rum. Rum handler om, hvilke former for fællesskaber, du gerne vil have højskolen har, hvad vi gør, og hvordan vi skaber det i samarbejde.

Skemaet er således en ramme. Dine lærere vil være nysgerrige på, hvad der pirrer dig, og hvor de kan se, at du besidder et potentiale og måske endda skal have rykket dine grænser i en tryg atmosfære, så du kan lære dig selv bedre at kende. Men du får også selv mulighed for at udtrykke dine ønsker undervejs, hvilket vil præge undervisningen.

Vi er meget optaget af, at du tager noget med dig hjem, og derfor er vores skema også tilrettelagt således, at du kan udøve din indflydelse over skolens hverdag ved elevmødet og samtidig dele din egner fortællinger med de andre elever ved husmødet, undervisningen eller aktiviteterne om aftenen. Vi vil gerne vise dig, at det du måske går med alene faktisk nok er ganske normale tanker og følelser. Vi arbejder altså med mange forskellige facetter af dig udover dine færdigheder – og deler gerne vores tanker og erfaringer med dig, når du deler dine.

En højskoleuge består af både linjefag, fællestimer, valgfag, husmøde, foredrag og rengørings- og køkkentjanser. Højskolen er dit hjem, og derfor vil du blive inddraget i både praktiske opgaver samt beslutninger om, hvordan højskolen skal være på netop dit ophold.

I fritiden er der mulighed for at benytte skolens mange faciliteter. Vi har fitnesscenter, musiklokale, multihal, krea-lokale, hyggestue med TV, shelter, bålplads og meget mere. Og om sommeren er det muligt at bade i fritsluftbadet på den anden side af vejen eller søen ved Gram slot.

Vores forårssemester er fordelt over tre perioder a 8 uger. Du får mulighed for at vælge op mod 9 forskellige valgfag udover dit linjefag i løbet af semestret, hvis du starter ved første optag.

Efterårssemestret er fordelt over to perioder a 9 uger, hvor du får mulighed for at vælg op mod 6 forskellige valgfag udover dit linjefag.

Fælles for begge perioder er, at vi laver to fordybelsesuger, hvor linjefagene arbejder med et fælles tema. I foråret 2023 er det eksempelvis livshistorier og bæredygtighed. Derudover bringer vi linjefagene sammen i en uge, hvor vi samarbejder storladent om et fælles installationsprojekt for byens borgere, og så skal vi naturligvis på en spændende studietur i Danmark.

Herunder ser du vores skema. Vi tager forbehold for ændringer.