Pileflet

Drømmer du om, at flette skønne kurve i pil?

Pil er et skønt materiale at arbejde i. Med dine hænder og få stykker værktøj, skaber du skønne produkter i et bæredygtigt økologisk materiale, som holder i mange år.

Pilen er et levende materiale, du vil erfare at pilen kan tvinges til en vis grænse, men langt hen af vejen må du følge pilen. Du kan ikke arbejde for hurtigt, fibrene skal have tid til at følge med. Det giver dig tid til og mulighed for fordybelse. I løbet af kurset, kommer enkelte små teoretiske oplæg om pil og anvendelighed. Sideløbende med arbejdsprocessen kan vi tale om arbejdsstilling, hensyn til egen krop og brugen af redskaber.

På kurset når du som minimum at flette 2 kurve.

Vi starter med at flette en kurv i teknikken zarzo flet. Kurven har et smukt grafisk mønster, teknikken er let tilgængelig, du får mulighed for, at få en fornemmelse af pilen som materiale og opnår hurtigt et flot resultat.

Zarzo flet, stammer sandsynligvis fra Asturien i det nordlige Spanien og er videreudviklet af den danske kurvefletter Ulla Misser.

Den næste kurve du fletter er en rund/oval kurv på træ eller pilebund i eget design. I løbet af ugen er der tid til, at lade inspirationen blomstre, så du kan danne dig en forestilling om kurven, du vil flette, størrelse, form og valg af teknik m.v.

Du vil arbejde med forskellige teknikker fra traditionelt kurveflet og høre fagudtryk som krydsbund, stager, kimning, sideflet af forskellig slags, fransk sideflet, engelsk sideflet, lærredsflet m.v. Hvilke teknikker og hvilken pil du vælger har betydning for kurvens udtryk og kurven bliver således helt din egen.

Jeg håber at ugen for dig, vil være inspirerende og lærerig, at du via processen vil føle dig beriget og positivt udfordret. At ugens øvrige input, vil spille sammen med værkstedsundervisningen og samlet bidrage til en god oplevelse.

Medbring:

• En skarp kniv(evt. urtekniv)
    • En skarp rosensaks
    • Et lod/sten på min 1 kg

Materiale pris 150-500 kr.

En uge med højskoleånd, fællesskab og hjemlighed
    Vi mødes hver morgen til spændende og perspektiverende morgensamlinger med afsæt i bl.a. Grundtvig og Kierkegaard, og med højskolesange der både inspirerer og motiver til dagen der kommer.

Der vil udover morgensamlinger være foredr ag, samtalesaloner og sangaftenener, der hver især sikrer os at vi kommer lidt mere indsigtsfulde og bevidste fra Gram Højskole.

Ugen sluttes af med en fernisering af de forskellige værksteders rum, læring, processer og produkter kombineret med en festlig aften hvor vi spiser ekstra dejlig mad, synger lidt sange og HYGGER os.

Gram Højskole
    Gram Højskoles bygninger er oprindeligt et gammelt sygehus, så vi har nogle fantastiske lokaler, med store vinduer og fantastisk lysindfald. Ud over nogle lækre værksteder har vi også en veludstyret idrætshal, fitnessrum og yogarum. Vi har fine dobbeltværelser og elsker når man gerne vil dele værelse med hinanden i en uge.

Vi er omringet af den smukkeste natur og kultur. Gram Slot og slotspark ligger lige på den anden side af vejen, Gram Lergrav ligger blot få kilometer væk, og lige overfor Gram Højskole er der et friluftsbad og et stort idrætscenter.

Ekskursioner – Gram Slot
    Tirsdag formiddag drager vi i samlet flok til Gram Slot, hvor vi får en spændende og historisk rundvisning af slottets personale og ejere. Vi sørger for at I bliver mætte i både historisk og bogstavelig forstand, da rundvisningen slutter med en lille smagsprøve på det Sønderjyske kaffebord.

Vi spiser sundt, flot og godt på Gram Højskole
    Vores køkkenchef, Jørgen og hans fantastiske personale sørger for at vi aldrig går sultne i seng. Med udgangspunkt i sæsonens råvarer fremtryller de lækre smage, smukke farver og sunde kalorier. I pauserne vil der altid være kaffe og the, og skiftevis frugt, kage eller småkager.

Du er altid velkommen til at kontakte os
    Ring på +45 2932 4557 eller send en mail til info@gramhojskole.dk

Vi er et levende hus, så skema og program er vejledende med forbehold for ændringer. Gram Højskole kan se sig nødsaget til at aflyse kurser, f.eks. ved manglende tilmelding. Aflysningen vil ske senest 14 dage før kursusstart. I dette tilfælde refunderer vi naturligvis alle indbetalte beløb.

25. – 29. november 2024

Mette Lindström

Pil er et fantastisk inspirerende materiale at arbejde med. Med hænderne og få stykker værktøj, skabes et smukt og brugbart produkt.

Jeg har altid arbejdet kreativt med mine hænder. Mit første pile kursus for 6 år siden, har ført mig fra småt julepynt til kæmpekurve. Jeg sælger fra min carport og på markeder, jeg har lært fra mig på egne kurser og lærer selv nyt på andres og via gode flettebøger.

Jeg køber pil, men høster også selv og ynder at inddrage andre fletbare materialer siv og bark. Det næste bliver måske gummi, kobbertråd eller plast, jo mere jeg dykker ned i flette universet, jo mere interessant og alsidigt bliver det.

Vi er et dynamisk og erfarent hold af højskolefolk, der laver højskole bygget på høj faglighed og ønsket om at skabe berigende møder mellem mennesker.