Musik på tværs

Musik på Tværs er et ugekursus, hvor vi arbejder med at spille os frem til det, der forener os i interessen for at spille musik sammen. En arbejdsmetode, der forener os på tværs af genrer, instrumenter, erfaring og alder.

Det handler om at gøre sig fri i sit spil. Det sker ved, at vi lærer forskellige former for adfærd og opmærksomhed i sammenspillet at kende. Det kan være konkrete ting som at lave stemmer, improvisere, skabe variation i harmoni, klang og karakter. Ingen kan eller skal bidrage med det hele, men ved en fælles indsats kan man nå meget langt med denne arbejdsproces. Vi arbejder med udgangspunkt i et repertoire, som alle deltagere kender. I arbejdet indgår forskellige typer af musik, men ikke gennemkomponerede værker eller fastlagte arrangementer. Med en række musikalske eksperimenter og eksempler spiller vi os frem til det der gør, at musikken lykkes og går op i en højere enhed.

Derudover er der morgensamlinger, og fælles foredrag med øvrige kurser på højskolen samt en udflugt til det syd- og sønderjyske område.

Kursusledere: Carl Holst og Poul-Henrik Jensen

Ugens Program

Musik på tværs

Priser:

Dobbeltværelse: 5000 kr.

Hvis du tager Musik på tværs samt en af vores andre korte sommerkurser, kan du få begge kurser for: 6000 kr.

Studenter (på dobbeltværelse): 3500 kr.

Klaus Pindstrup

Klaus er en af Danmarks bedste musikere på sit felt. Med baggrund i en folkemusikalsk opvækst uddannede han sig til klassisk violinist. Blev herefter bl.a. symfoniorkestermusiker, lektor på musikkonservatoriet og grundlægger af Himmerlands Folkemusikskole. Med mange års forskellige musikererfaringer i bagagen en kompetent, nyskabende formidler og aktiv musiker på den danske musikscene.

En tidligere kursusdeltager siger:

Kurset har givet mig en lyst til at lære mere og at undersøge musikken mere og se, hvor det kan bringe mig hen. Det er en anden arbejdsmåde end mange af de andre spillesammenhænge, jeg spiller i – men det er nok denne form, der giver mig mest glæde. Det kan heldigvis også overføres til andre sammenhænge.” Carsten, tidligere kursist