Med Gyldendal i Gram
De store fortællinger

Der er store fortællinger i vente, når Gyldendals forfattere og forlæggere rykker ind på Gram Højskole.

På dette kursus sætter vi fokus på temaet: De store fortællinger

Vi får besøg af forfattere og forlæggere, der gør os klogere på emnet, mens vi fordyber os i bøgernes verden. Kurset er et samarbejde mellem Gram Højskole og Gyldendal.

Det bliver både højskolehyggeligt og intenst, fyldt med gåture, fællessang, overdådig natur og et intimt og mangfoldigt indblik i en sjældent udfoldet del af litteraturens verden.

Program

Mandag: Erling Jepsen får et kærkomment gensyn med sine fødeby og åbner ballet med et foredrag om sin lange dramatiker- og forfatterkarriere. Han er manden bag trilogien ‘Familiehemmeligheder’ og filmatiserede romaner som ‘Kunsten at græde i kor’ og ‘Erna i krig‘. Eftermiddagen byder på en workshop om “De små fortællinger” og aftenen afrundes med filmvisning.

Tirsdag: Med Kim Leine går der en direkte linje fra Gram til Grønland, når han deler ud af sine fortællinger – som ‘Profeterne i Evighedsfjorden’ og ‘Efter åndemaneren’ – der springer i tid og sted, fra 1700-tallet til i dag, fra Grønland til Danmark. Denne dag skal vi også nyde et ægte Sønderjysk kaffebord på Gram Slot. Aftenen byder på guidet fælleslæsning.

Onsdag: Maria Helleberg byder på en tur gennem sit arbejde og forfatterskab, der er et fantasifuldt katalog over historien – ofte udtrykt gennem stærke kvindeskikkelser som Leonora Christine, prinsesse Louise Augusta og senest Hellebergs egen vilde slægtshistorie. Eftermiddagen byder på en workshoppen “De 12 kapitler” om at skrive en biografi. Aftenen byder på højtlæsning i de stemningsfulde rammer på Gram Slot.

Torsdag: Gyldendals skønlitterære chef, Simon Pasternak, giver sammen med redaktør Mette Mortensen et unikt indblik i litteraturen, som den udfolder sig fra manuskript til udgivelse, og som den har udfoldet sig for de to redaktører gennem årene. Denne dag skal vi også på rundvisning på Gram Slot og nyde fællesskabet til en traditionel sangaften med højskolesange.

Fredag: Tilbage til klassikerne! Mikkel Fønsskov og Birthe Melgård dykker ned i Henrik Pontoppidan, Karen Blixen og Thomas Manns forfatterskaber og fortæller, hvorfor klassikerlitteraturen stadig er værd at læse i dag. Før ugens afslutningsfest med en skøn middag, er der mulighed for at komme med på en dejlig vandretur i naturen ved Gram.

Hver eftermiddag er der indlagt et rum kaldet Fritime // Læsehjørnet. Her er der mulighed for afslapning, gode snakke og at fordybe sig i en god bog.

Unikt samarbejde mellem Gyldendal og Gram Højskole

På kurset får du mulighed for at fordybe dig i litteraturen og samtidig alt det bedste fra højskolelivet; Fællessang, magiske morgensamlinger og hyggeligt samvær. Og selvfølgelig også masser af kaffe og kage!

Kurset er for alle med interesse for litteratur. Det er ikke en forudsætning at have læst bøgerne på forhånd. Vi skal inspireres og opdage litteraturens magi i fællesskab.

Et ugekursus med Gyldendal på Gram Højskole er for alle der elsker ord og som elsker at tilføje endnu flere i samtalen og fællesskabet.

Kursusleder: Sofie Nielsen og Mathias Bjerre

Uge 14 – “De store fortællinger”

Priser:

5000 kr. for dobbeltværelse

5500 kr. for enkeltværelse

Ønsker du at deltage i Gyldendal-ugekurser i både uge 14 og uge 25, så kan du deltage på begge kurser for 6000 kr. i alt.

Særpris:

Er du medlem af Gyldendals Bogklubber eller Ældresagen, så er prisen:

4000 kr. for dobbeltværelse