Maleri og Kunst

Arbejdernes kunstforening og billedkunstner Claus Handgaard Jørgensen

Dette er et kursus for alle, der gerne vil fordybe sig i maleri og akvarel i en skøn blanding. Kurset egner sig til både nybegynderen, der bare er nysgerrig på egne evner, og til den rutinerede maler.

På kurset arbejdes med akvarel og akrylmaling på lærred og pair i forskellige kvaliteter. Kurset afsluttes med fernisering fredag eftermiddag, hvor højskolekredsen og lokalområdet i og omkring Gram inviteres.

Vi skal opleve højskolen, når det er bedst. Faglig inspiration kombineret med almene input fra højskolen i et samvær, der oser af hygge og varme. Der skal synges fra højskolesangbogen, høres gode fortællinger og spændende foredrag, reflekteres og perspektiveres. Der bliver også tid til tur rundt i den smukke sønderjyske natur med besøg i Sønderborg og Flensborg. I samme uge afholdes kurserne ”Historie og kunst med arbejderbevægelsen i centrum”, og ”Musik på tværs”.

Ugens Program

Maleri og Kunst – uge 31

Priser:

Studenterpris: 3500 kr.

Som medlem af ældresagen: 4000 kr.

Hvis du tager kurset “Maleri og Kunst” sammen med et andet kort sommerkursus, koster to kurser tilsammen 6000 kr.

Claus Handgaard

Claus Handgaard er født i 1969 og er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademis Grafiske Skole (1990-98) efter at have studeret Kunsthistorie på Københavns Universitet (1989-90).

For Claus Handgaard er kunst – på linje med andre visuelle udtryk – først og fremmest et spørgsmål om kommunikation, og dette forhold er et gennemgående undersøgelsesfelt i hans arbejde. I sine primært grafiske og ofte computerbaserede værker søger han derfor ikke at formidle store sandheder om dette og hint, men sætter snarere fokus på, hvordan og hvorfra vi kommunikerer.

Med en form for postmoderne hverdagsrealisme skildrer Claus Handgaard samtidens brogede billedkultur, og som en spejling af denne optræder referencer til bl.a. tegneserier, kunsthistorie, reklameæstetik på lige fod i hans værker. Motivisk tager han gerne afsæt i fiktive såvel som faktiske byrum, hvor ord og sætninger inkorporeres i form af neonskilte med budskaber, der på humoristisk vis rummer overvejelser om det at skabe eller aflæse et billede som fx Big Expectations – This Picture Has No Hidden Meaning.