Maleri

Træd ind i maleriets magiske verden af spejlinger og farveforvandlinger og eksperimenter med komposition, farver og motiv.

TILMELDING

Vælg mellem:

Efterår 2024
20 uger: 04. aug. til 21. dec. 2024
14 uger: 15. sep. til 21. dec. 2024

Forår 2025
24 uger: 05. jan. til 21. jun. 2025
18 uger: 16. feb. til 21. jun. 2025

Gram Højskole Maleriets farveforvandlinger

Farveforvandlinger

At arbejde med farver er som at gå på opdagelse. En ting er hvad det er for nogle farver, der kommer ud af tuben, men det er kun begyndelsen på en længere rejse ud I forståelsen af farverne. Farver kan overraske – særligt hvis man finder ud af hvad farver kan i samspil med hinanden.

På værkstedsfaget maleri får man erfaring med farvernes klarhed og kvaliteter. Ligeledes bliver man introduceret til hvordan man kan blive bedre til at håndtere farver og farveblandinger. Man får mulighed for at registrere hvordan farverne arter sig  – og dermed få den optimale virkning i billedet.

At male er også at få en forståelse af farven, på materialets betingelser. Det handler ikke nødvendigvis om at bruge mange farver, men hvordan man bruger farven på den mest raffinerede måde.

Spejlinger

Maleriet kan afspejle verden, eller være et spejl for os at anskue verden igennem. Spejlet fordobler, ændrer og belyser altid noget andet end det vi umiddelbart øjner, og der kan opstå markante forvrængninger og helt nye bevægelser.

På værkstedsfaget Maleri får man redskaber til og lærer at arbejde med det spejlede rum i maleriet. Her får man virkelig muligheden for at lære at betragte former på ny. Ofte genopdager man verden i spejlet gengivet i en bevægelse, noget er forskudt og andet ses i et andet lys.

Gram Højskole Maleri
bål

Store formater

Maleriet i det helt store stræk kan bedst mærkes og foldes ud på de store formater. For når der er en vis spændvidde I maleriet og dermed plads at udfolde sig på, kan man lade sige rive med af den maleriske begejstring og samtidig øve sig I at planlægge dele af processen.

Du bliver guidet i hvordan man på forskellige måder kan planlægge den maleriske proces og afprøve balancen mellem det at arbejde hurtigt og samtidig bevare et vist overblik på billedfladen. Og så lærer du at opsætte kompositioner der underbygger den fortælling og stemning du søger i værket.

Martha

Underviser

Martha Kramær er aktivt udøvende samtidskunstner, underviser og beskikket censor ved Det Kgl. Danske Kunstakademis Billedkunstskolers censorkorps frem til 2026.

Marthas arbejder indgår i flere private og offentlige kunstsamlinger. Hun har udført udsmykningsopgaver og har gennem årene deltaget i større udstillingssammenhænge i gallleri-regi samt vist værker på flere forskellige venues og kulturinstitutioner.

Martha

Underviser