Keramik & Raku

På kurset her får du mulighed for at dykke ned i keramikkens underfulde verden. Du vil i løbet af ugen blive introduceret til nogle af de mest fascinerende arbejds-, dekorations- og brændingsteknikker fra både Østeuropa og Japan – herunder forskellige former for rakubrænding.

Højskolelærer Nina Søndergaard Stortz og gæstelærer Ebbe Dam Nielsen, underviser netop i bestemte arbejdsmetoder, teknikker og brændinger, der gør, at du kan få grundig vejledning i netop den metode, der er rettet fokus på i løbet af ugen.

Vi er en højskole, der har stort fokus på bæredygtighed. Derfor vil bæredygtighed også være et centralt begreb i undervisningen – det er en måde vi arbejder på.  Vi går ind for kvalitet frem for kvantitet, og gør derfor meget ud af at du som kursist bruger tid på at gennemarbejde dine værker, forholder dig kritisk til dit arbejde og på den måde bliver bevidst om det udtryk, du gerne vil skabe. På den måde bliver vi oftest gladest for vores resultater. Vi prioriterer således tiden til at få teknikkerne ind under huden, og har knap så meget fokus på produktionsmængden – netop derfor skal du vide, at du ikke kommer hjem med et hav af hjemmelavet keramik fra dette kursus.
I kurset er der inkluderet ler og glasur til omkring 3-5 ting til rakubrændingen med ca. følgende mål: Ø:10cm H: 15cm.

Du vil i løbet af mandag og tirsdag arbejde med noget af skolens udvalgte stentøjsler, der grundet det høje chamotteindhold, egner sig særdeles godt til rakubrænding. I arbejdet med stentøjet bliver du både introduceret pladeteknikkens mange muligheder, og de gamle og fascinerende japanske arbejds- og brændingsteknikker Kurinuki og Raku.

Mens dine emner er i ovnene til 1. brænding i løbet af onsdagen, vil Gæstelærer Ebbe Dam Nielsen, der har mange års erfaring med forskellige former for rakubrændinger, holde et spændende foredrag om Raku onsdag formiddag. Om eftermiddagen vil der blive arrangeret en oplevelsesrig tur ud af huset.

Torsdag og fredag vil foregå hhv. på keramikværkstedet og udendørs, hvor du får rig mulighed for at glasere dine emner med forskellige farver rakuglasurer og gøre dem klar til en udendørs rakubrænding. Vi vil derudover tilbyde at arbejde med den østeuropæisk dekorationsteknik Obvara og Smoking Technique, hvor man arbejder med aftryk af hestehår og fjer. Der vil også blive mulighed for at afprøve glasering med Kobber Mat, som dog er en lidt mere vanskelig proces, for dem der er nysgerrige på netop denne metode.

Fredag eftermiddag slutter vi af med en fernisering, hvor de færdige værker præsenteres og beundres. Efterfølgende holder vi en skøn afslutningsmiddag om aftenen.

Husk en god håndcreme, et forklæde og gammelt bomuldstøj (lange ærmer, lange bukser og lukkede sko og arbejdshandsker, der kan tåle at komme i kontakt med åben ild) og gerne egne keramikværktøjer.

Gram Lergrav
For 10 mio. år siden var en stor del af Sønderjylland dækket af hav. I Gram har vi i sommerhalvåret netop adgang til at udforske den del af historien i det gamle lergrav, hvor rester af havdyr er bevaret, fordi de blev dækket af lag på lag af fint ler. Hvis du er heldig, kan du finde snegle- og muslingeskaller, søpindsvin og hajtænder, som du må tage med hjem.

Du er altid velkommen til at kontakte os for at høre mere om kurset. Ring på +45 2932 4557 eller send en mail til info@gramhojskole.dk

Skema uge 26

25. juni til 1. juli 2023

Herudover en tillægspris ved tilkøb af ekstra ler.

Underviser

Nina Søndergaard Stortz er læreruddannet inden for kreative fag med erfaring inden for design, kunst og keramik. Nina underviser til daglig i keramik på højskolens på både lange og korte kurser.

På kurset møder du også gæstelærer Ebbe Dam.

Ebbe Dam

Ebbe Dam Nielsen er eksperimenterende rakubrænder. Siden 2016 har han udelukkende beskæftiget sig med rakubrændt keramik.

Ebbe Dam Nielsen er fascineret af den uforudsigelighed, der er ved raku. Og at raku giver rig mulighed for at eksperimentere. For Ebbe er raku en rejse, man begiver sig ud på, hvor man ikke altid kender destinationen.