• Keramik

Kobber Mat

Hestehårfjer

Keramik & Raku

På kurset får du mulighed for at dykke ned i keramikkens forunderlige verden og spændende rakuteknikker. Du vil i løbet af ugen blive introduceret til forskellige keramik-, dekorations- og rakuteknikker.

Keramik teknikker: Kurinuki, Slikker (lerlim), Pladeteknik, Teksturer, Brug af gipsforme, Terra Sigillata

Dekorations- og rakuteknikker: Rakuglasurer, Hestehår/fjer, Obvara, Kobber Mat, Saggar, Flash Firing med raku.

Gæstelærer Ebbe Dam Nielsen, der har mange års erfaring med raku, underviser i arbejdsmetoder, teknikker og brændinger, og du får en grundig vejledning i disse. Der vil være fokus på kvalitet frem for kvantitet. På kurset former og dekorerer du 6 emner til rakubrænding. Øvrige emner bliver kun forglødet (første brænding i keramikovn).

Mandag og tirsdag arbejder du med skolens udvalgte hvide stentøjsler, der grundet det høje indhold af chamotte, egner sig særdeles godt til rakubrænding. I arbejdet med leret bliver du introduceret til Kurinuki, (der er en japansk keramikteknik), slikker, pladeteknik, teksturer, brug af gipsforme og Terra Sigillata, (der er en meget findelt ler, der bruges til indfarvning og glitning af keramikken). Mens din keramik er i keramikovnen til første brænding (forglødning), vil Ebbe Dam Nielsen tirsdag aften, holde et informativt foredrag om, hvordan du selv kan komme godt i gang med Raku.

Onsdag formiddag fortæller Ebbe om processer for rakubrænding af de 6 dekorations- og rakuteknikker.

Torsdag og fredag vil foregå hhv. på keramikværkstedet og udendørs, hvor du får mulighed for at glasere dine emner med forskellige farvede rakuglasurer og gøre dem klar til en udendørs rakubrænding. Du vil blive introduceret til den østeuropæiske dekorationsteknik Obvara og smoking technique, hvor man arbejder med aftryk af hestehår og fjer. Der vil også blive mulighed for at prøve den svære teknik Kobber Mat, Saggar, hvor keramikken behandles med forskellige sulfater og pakkes ind i aluminiumsfolie sammen med organiske materialer og Flash Firing, hvor motiver fra papir overføres til keramikken. (Se ovenstående fotos).

Fredag eftermiddag slutter vi af med en fernisering, hvor de færdige værker præsenteres og beundres.

Husk en god håndcreme, et forklæde og gammelt bomuldstøj (lange ærmer, lange bukser og lukkede sko og arbejdshandsker, der kan tåle at komme i kontakt med åben ild) og gerne egne keramik værktøjer.

Raku er en spændende og kreativ måde at brænde keramik på. Hvis du elsker at arbejde med keramik og ønsker at eksperimentere med en anderledes og spændende brændeteknik, kan dette kursus måske være noget for dig!

Bæredygtighed
    Vi er en højskole, der har stort fokus på bæredygtighed. Derfor vil bæredygtighed også være et centralt begreb i undervisningen – det er en måde vi arbejder på. Vi går ind for kvalitet frem for kvantitet, og gør derfor meget ud af, at du som kursist bruger tid på at gennemarbejde dine værker, forholder dig kritisk til dit arbejde og på den måde bliver bevidst om det udtryk, du gerne vil skabe. På den måde bliver vi oftest gladest for vores resultater. Vi prioriterer således tiden til at få teknikkerne ind under huden, og har knap så meget fokus på produktionsmængden – netop derfor skal du vide, at du ikke kommer hjem med et hav af hjemmelavet keramik fra dette kursus.

Ekskursionen – Gram Lergrav eller Klæagergaard
    Gram Lergrav: For 10 mio. år siden var en stor del af Sønderjylland dækket af hav. I Gram har vi i sommerhalvåret netop adgang til at udforske den del af historien i det gamle lergrav, hvor rester af havdyr er bevaret, fordi de blev dækket af lag på lag af fint ler. Hvis du er heldig, kan du finde snegle- og muslingeskaller, søpindsvin og hajtænder, som du må tage med hjem.

Vi slutter af med kaffe og kage på ved Gram Slot.

Klæagergaard: Turen går til området i og omkring Ballum, hvor både Kresten Kold, Hans Adolf Brorson og Jens Rosendal har sat spor i mulden.

Generelt
    På kurset serveres lækker mad morgen, middag og aften. I pauserne skifter vi henholdsvis mellem frugt, kage og en småkage til aftenkaffen.

Vi slutter ugen af med en festaften – med tilhørende festmenu. Køkkenet på Gram Højskole stiler efter høj kvalitet med fokus på bæredygtighed, lokale råvarer og økologi.

Du er altid velkommen til at kontakte os for at høre mere om kurset. Ring på +45 2932 4557 eller send en mail til info@gramhojskole.dk

Keramik og raku skema

30. juni – 6. juli 2024

Ebbe Dam

Ebbe Dam Nielsen er eksperimenterende rakubrænder. Siden 2016 har han udelukkende beskæftiget sig med rakubrændt keramik. Læs nærmere på Ebbes hjemmeside www.raku.dk.

Ebbe Dam Nielsen er fascineret af den uforudsigelighed, der er ved raku. Og at raku giver rig mulighed for at eksperimentere. For Ebbe er raku en rejse, man begiver sig ud på, hvor man ikke altid kender destinationen.

På billetten står der: Prøv det og se.