Keramik – Lær at dreje (venteliste)

På kurset skal vi arbejde med grundlæggende teknikker ved drejeskiven. Drejning er en vanskelig disciplin, men du vil blive introduceret til en række teknikker, der forhåbentlig kan gøre livet lidt nemmere.

Du vil komme til at arbejde med både bundne og mere frie opgaver. Da drejning kræver stor øvelse, vil du også blive udsat for repetitive opgaver, hvor den samme øvelse laves flere gange.

Fejl kommer vi til at lave masser af. Det er derfor vigtigt, at vi kan have det sjovt sammen. Du vil helt sikkert blive frustreret over, at leret ikke vil, som du vil, men du vil også opleve fremskridt, og at du pludselig har lavet en skål, du dagen forinden ikke troede var muligt.

Torsdag skal vi snakke lidt om glasur samt glasere de udvalgte ting, så de er klare til den udendørs rakuglasurbrænding fredag. Fredag slutter vi af med at lave en lille fernisering for de øvrige kursister. Udgangspunktet er, at vi skal lære af hinanden. Derfor vil dine ting også blive gennemgået i plenum, så alle kan få mere viden. Vi vil fokusere på at få de rette teknikker på plads fra start, mere end vi vil fokusere på produktion og færdige resultater. Du skal dog allerede om tirsdagen udvælge to ting, der vil blive forglødt onsdag.

Sideløbende med det tekniske vil vi tale om keramikkens traditioner og historie. Du vil også blive indviet i teorien bag ler og glasur, så du har en idé om, hvorfor materialerne arter sig som de gør. Højskolens keramiklokale er et lyst lokale udstyret med elektriske drejeskiver til alle kursister.

En uge med højskoleånd, fællesskab og hjemlighed
Vi mødes hver morgen til spændende og perspektiverende morgensamlinger med afsæt i bl.a. Grundtvig og Kierkegaard, og med højskolesange der både inspirerer og motiver til dagen der kommer.

Der vil udover morgensamlinger være foredrag, samtalesaloner og sangaftenener, der hver især sikrer os at vi kommer lidt mere indsigtsfulde og bevidste fra Gram Højskole.

Ugen sluttes af med en fernisering af de forskellige værksteders rum, læring, processer og produkter kombineret med en festlig aften hvor vi spiser ekstra dejlig mad, synger lidt sange og HYGGER os.

Gram Højskole
Gram Højskoles bygninger er oprindeligt et gammelt sygehus, så vi har nogle fantastiske lokaler, med store vinduer og fantastisk lysindfald. Ud over nogle lækre værksteder har vi også en veludstyret idrætshal, fitnessrum og yogarum. Vi har fine dobbeltværelser og elsker når man gerne vil dele værelse med hinanden i en uge.

Vi er omringet af den smukkeste natur og kultur. Gram Slot og slotspark ligger lige på den anden side af vejen, Gram Lergrav ligger blot få kilometer væk, og lige overfor Gram Højskole er der et friluftsbad og et stort idrætscenter.

Ekskursioner – Gram Slot og Vadehavet
Tirsdag formiddag drager vi i samlet flok til Gram Slot, hvor vi får en spændende og historisk rundvisning.

Onsdag er der en lidt længere fælles tur, hvor vi bliver hentet af en bus og kører til Vadehavscenteret. Vi skal have en spændende rundvisning, en smagsprøve af én af specialiteterne fra det Sønderjyske kaffebord og så er der mulighed for at komme ned og dypper tæerne i Vadehavet.

Vi spiser sundt, flot og godt på Gram Højskole
Vores køkkenchef, Jørgen og hans fantastiske personale sørger for at vi aldrig går sultne i seng. Med udgangspunkt i sæsonens råvarer fremtryller de lækre smage, smukke farver og sunde kalorier. I pauserne vil der altid være kaffe og the, og skiftevis frugt, kage eller småkager.

Du er altid velkommen til at kontakte os
Ring på +45 2932 4557 eller send en mail til info@gramhojskole.dk

Vi er et levende hus, så skema og program er vejledende med forbehold for ændringer

Skema strik

21. – 27. juli

Claus Domine Hansen

Foto, Flemming Krogh

Uddannet fra Glas- og Keramikskolen på Bornholm, og Den frie Lærerskole i Ollerup.

Undervist på Århus Kunstakademi, højskoler, efterskole, friskole, Den frie Lærerskole, Produktionshøjskole, samt i Norge, Sverige og Estland.