Gram Højskole for alle
Keramik og ‘Sank & Spis’

Oplev en uge med det bedste som Gram Højskole kan byde på. Om du får ler under neglende, natur på hjernen eller mad på bordet, så vil du på dette kursus opleve essensen af Gram Højskole.

Vælg mellem linjerne: Keramik eller ‘Sank & Spis’

Hver morgen begynder naturligvis med inspirerende morgensamlinger, inden vi slippes fri til enten at gå i keramikværkstedet, i køkkenet eller ud på sanketur i naturen.

Hurtigt springer vaser, skulpturer og designs på bordet i et møde med smage, dufte og serveringer.

Udover at have undervisning i enten Keramik eller ‘Sank & Spis’, så mødes vi også på tværs til forskellige arrangementer. Vi skal blandt andet besøge Gram Slot og kigge bag kulissen til deres store sommer-totalteaterevent. Her møder vi instruktør og forfatter til dette års forestilling Mathias Nilsson. Vi tager også på tur til Gram lergrav og får et kig tilbage i fortiden.

Højskolens køkken sørger selvfølgelig for, at alle munde bliver mættede med lækre retter bygget på økologiske råvarer fra Gram Slot.

Ugen afsluttes med en festmiddag hvor vi nyder maden og hinandens selskab ud til de små timer på sommeraftenen.

OBS! Det kan være en god ide at have ekstra plads i kufferten til keramik, opskrifter og sanke-fund ved ankomst til højskolen… 🙂

Masser af ler! Masser af mad! Masser af fund!

‘Sank og Spis’

Faget bygger bro mellem sankeoplevelser i naturen og tilberedelsen af fundene i køkkenet. Ugen byder derfor på ture ud af huset, hvor I går på opdagelse og bliver klogere på naturens spisekammer. Sikke en lykke, når man finder det perfekte spot! Tilbage i højskolens køkken skal der tilberedes efter alle kunstens regler. Underviser er Kok Nanna Hvidtved, der giver gode tips og tricks til, hvordan de gode fund bliver til lækkert tilbehør, smagfulde olier og smagsgivere i velkendte retter.

Nanna fortæller:

“Vi går sommeren i møde og stranden har så mange lækre ting at byde på. Jeg vil gerne vise jer, hvor vi finder strandarve, strandsennep og måske er vi også heldige og finde lidt kål og slåen. Vi skal ud også og kigge på “ukrudt”. Alt dette tager vi med tilbage i køkkenet, og så får vi vores køkkenintuition til at tage over, når vi skal i gang med at kokkere. Denne uge bliver en dejlig uge i naturen og i køkkenet, hvor vi arbejder med, hvordan det der kan synes uperfekt er helt perfekt, som det er.”

Keramik

Der skal som udgangspunkt ikke betales ekstra for materialer. Der arbejdes med skolens udvalgte stentøjsler, der både har dreje- og modelleringsegenskaber, for op til 10 kg uden at skulle betale yderligere udgifter. Hvis man ønsker at lave større eller flere ting, og derfor bruger udover de 10 kg, vil der blive pålagt en materialepris, der afregnes ved afrejse. Det er ikke tilladt selv at medbringe ler.

Forbrug ud over de 10 kg.: 20 kr. pr. kg

Porcelænsler: 50 kr. pr. kg

Støbeler: 20 kr. pr. støbt genstand.

Glasur: Er inkluderet i prisen op til 10 kg. Derudover pålægges et mindre gebyr for glasuren via opmåling af emnet (h+b =pris i kr.)

Glacering og brænding: Der afholdes en glaceringsdag i løbet af sommeren samt en afhentningsdag. Har man ikke mulighed for at deltage, kan underviseren glacere ud fra anvisninger og keramikken forsendes (modtager betaler håndterings- og afsendelsesgebyr). Datoen oplyses snarest.

Underviser er Nina Søndergaard Stortz.

Praktiske oplysninger

Gram Højskole har store og rummelige dobbeltværelser med pæne, private badeværelser på gangen. Alle værelser har egen håndvask.

Sengetøj/håndklæder kan lejes ved tilmelding.

Vi råder over masser af faciliteter, som er til rådighed i kursets – sparsomme – fritid, f.eks. et helt nyt og veludstyret fitnesslokale, sportshal, fodboldbane, beachvolley, petanque-bane og meget mere.

Priser

Uge 26 (den 26. juni – 2. juli 2022)

5000 for dobbeltværelse

5500 for enkeltværelse

Særpris:

Er du medlem af Ældresagen er der en rabat på 1.000 kr.

Kursusleder: Nina Søndergaard Stortz

Ugens program