Festdanser

At danse til fest er noget særligt. Du vil gerne danse, men føler dig måske usikker og spændt på samme tid. Det er fantastisk, at man i løbet af kort tid kan få en skøn oplevelse på dansegulvet sammen med en ny partner. Man skal sammen skabe dansen i musikken og føle en samhørighed i det unikke øjeblik.

Som Festdanser giver vi dig det helt rette bud på, hvordan det lykkes bedst muligt. Festdanser har fokus på roller i dansen, musikforståelse i forhold til fælles rytme og fælles stil. På kurset øver vi os på, hvad du kan danse til forskellig slags musik. Der er mange forskellige veje til at finde en god dans. Måske synes du det kan være svært, men ofte er det mere simpelt end du tror.

Vi vil lære dig selv at kunne se de forskellige muligheder, der er for at danse til et bestemt stykke musik. Skal det være festligt og sprudlende eller nærværende og roligt? Der er altid forskellige muligheder i at fornemme musikken og vælge dans efter stemning og partner.

For at du får mest mulig erfaring på kurset, kommer du til at danse med mange forskellige partnere. Nogle af aftenerne inviteres der til dansecafé og den sidste aften afholdes der et stort traditionelt Høstbal på Gram slot. Her skal vi nyde en dejlig middag med hinanden og sammen med ”Gram familien”. Vi skal sætte gang i dansegulvet, danse med dem vi kender, … og så alle de andre.

Ugen er også fyldt med det traditionelle højskoleliv med morgensamlinger, god mad, sang, foredrag og samtaler.

Vi mødes hver morgen til spændende morgensamlinger om den Sønderjyske kulturarv, Grundtvig og meget andet godt.

På introduktionsaftenen mødes vi til samtalesalon og hygger os med sang og snakke. På højskolesangaftenen bliver du ført længere ind i højskolesangbogens historie og sange.
På Gram højskole har vi bl.a.et yogarum og vores eget fitnessrum, så du har mulighed for at kompensere lidt for kokkens gode mad. Det er også muligt at gå en tur i den smukke slotspark, tage en morgendukkert i slotssøen, cykle en tur i skovene rundt omkring Gram. (Det er muligt at låne en cykel på Højskolen).
Ekskursionen – Gram Lergrav eller Klæagergaard
Gram Lergrav: For 10 mio. år siden var en stor del af Sønderjylland dækket af hav. I Gram har vi i sommerhalvåret netop adgang til at udforske den del af historien i det gamle lergrav, hvor rester af havdyr er bevaret, fordi de blev dækket af lag på lag af fint ler. Hvis du er heldig, kan du finde snegle- og muslingeskaller, søpindsvin og hajtænder, som du må tage med hjem.Vi slutter af med kaffe og kage på ved Gram Slot.
Klæagergaard: Turen går til området i og omkring Ballum, hvor både Kresten Kold, Hans Adolf Brorson og Jens Rosendal har sat spor i mulden.Christian Lorenzen fra Klægagergaard hopper på bussen og giver os en kulturhistorisk fortælling krydret med sjove og underfundige lokale anekdoter, mens vi kører rundt i området.
Generelt
På kurset serveres lækker mad morgen, middag og aften. I pauserne skifter vi henholdsvis mellem frugt, kage og en småkage til aftenkaffen.Vi slutter ugen af med en festaften – med tilhørende festmenu. Køkkenet på Gram Højskole stiler efter høj kvalitet med fokus på bæredygtighed, lokale råvarer og økologi.Du er altid velkommen til at kontakte os for at høre mere om kurset. Ring på +45 2932 4557 eller send en mail til info@gramhojskole.dkSkema er vejledende med forbehold for ændringer.
festdanser

6. – 12. oktober 2024

Undervisere

Tinna Tornberg er uddannet på fra det Jyske Musikkonservatorium som slagtøjsspiller og med musikpædagogisk diplomeksamen.

Tinna har spillet og undervist i mange forskellige orkestre bl.a. Aarhus symfoniorkester. Musik og rytme førte Tinna ind i dansens verden.

Tinna danser selv standarddans og latin. Hun er meget optaget af den måde musik og bevægelse skaber glæde og venskaber mellem mennesker.

Det er nu fjerde gang at Tinna samarbejder og underviser sammen med Dans for 2.

René Clausen er uddannet cand. scient i Idræt og Sundhed. Det var på idrætsstudiet han første gang overvejede, hvilket indhold danseundervisning skulle have for at give mest muligt til festdans. Siden han grundlagde han virksomheden Dans for 2 med sin daværende samarbejdspartner, og har i år 20 års jubilæum. René underviser selv på ugentlig basis i Egense tæt på Svendborg, og har desuden en del events til private selskaber.

René var som barn og ung en del af toppen af sportsdansen i Danmark, men har sidenhen dedikeret sin passion til festdansen. Renés særlige ambition er at skabe muligheden for det bedst mulige møde med et andet menneske på et dansegulv.