Festdanser

At danse til fest er noget særligt. Du vil gerne danse, men føler dig måske usikker og spændt på samme tid. Det er fantastisk, at man i løbet af kort tid kan få en skøn oplevelse på dansegulvet sammen med en ny partner. Man skal sammen skabe dansen i musikken og føle en samhørighed i det unikke øjeblik.

Som Festdanser giver vi dig det helt rette bud på, hvordan det lykkes bedst muligt. Festdanser har fokus på roller i dansen, musikforståelse i forhold til fælles rytme og fælles stil. På kurset øver vi os på, hvad du kan danse til forskellig slags musik. Der er mange forskellige veje til at finde en god dans. Måske synes du det kan være svært, men ofte er det mere simpelt end du tror.

Vi vil lære dig selv at kunne se de forskellige muligheder, der er for at danse til et bestemt stykke musik. Skal det være festligt og sprudlende eller nærværende og roligt? Der er altid forskellige muligheder i at fornemme musikken og vælge dans efter stemning og partner.

For at du får mest mulig erfaring på kurset, kommer du til at danse med mange forskellige partnere. Nogle af aftenerne inviteres der til dansecafé og den sidste aften afholdes der et stort traditionelt Høstbal på Gram slot. Her skal vi nyde en dejlig middag med hinanden og sammen med ”Gram familien”. Vi skal sætte gang i dansegulvet, danse med dem vi kender, … og så alle de andre.

Ugen er også fyldt med det traditionelle højskoleliv med morgensamlinger, god mad, sang, foredrag og samtaler.

En uge med højskoleånd, fællesskab og hjemlighed
Vi mødes hver morgen til spændende og perspektiverende morgensamlinger med afsæt i bl.a. Grundtvig og Kierkegaard, og med højskolesange der både inspirerer og motiver til dagen der kommer.

Der vil udover morgensamlinger være foredrag, samtalesaloner og sangaftenener, der hver især sikrer os at vi kommer lidt mere indsigtsfulde og bevidste fra Gram Højskole.

Ugen sluttes af med en fernisering af de forskellige værksteders rum, læring, processer og produkter kombineret med en festlig aften hvor vi spiser ekstra dejlig mad, synger lidt sange og HYGGER os.

Gram Højskole
Gram Højskoles bygninger er oprindeligt et gammelt sygehus, så vi har nogle fantastiske lokaler, med store vinduer og fantastisk lysindfald. Ud over nogle lækre værksteder har vi også en veludstyret idrætshal, fitnessrum og yogarum. Vi har fine dobbeltværelser og elsker når man gerne vil dele værelse med hinanden i en uge.

Vi er omringet af den smukkeste natur og kultur. Gram Slot og slotspark ligger lige på den anden side af vejen, Gram Lergrav ligger blot få kilometer væk, og lige overfor Gram Højskole er der et friluftsbad og et stort idrætscenter.

Ekskursioner – Gram Slot og Vadehavet
Tirsdag formiddag drager vi i samlet flok til Gram Slot, hvor vi får en spændende og historisk rundvisning.

Onsdag er der en lidt længere fælles tur, hvor vi bliver hentet af en bus og kører til Vadehavscenteret. Vi skal have en spændende rundvisning, en smagsprøve af én af specialiteterne fra det Sønderjyske kaffebord og så er der mulighed for at komme ned og dypper tæerne i Vadehavet.

Vi spiser sundt, flot og godt på Gram Højskole
Vores køkkenchef, Jørgen og hans fantastiske personale sørger for at vi aldrig går sultne i seng. Med udgangspunkt i sæsonens råvarer fremtryller de lækre smage, smukke farver og sunde kalorier. I pauserne vil der altid være kaffe og the, og skiftevis frugt, kage eller småkager.

Du er altid velkommen til at kontakte os
Ring på +45 2932 4557 eller send en mail til info@gramhojskole.dk

Vi er et levende hus, så skema og program er vejledende med forbehold for ændringer

festdanser

6. – 12. oktober 2024

Undervisere

Tinna Tornberg er uddannet på fra det Jyske Musikkonservatorium som slagtøjsspiller og med musikpædagogisk diplomeksamen.

Tinna har spillet og undervist i mange forskellige orkestre bl.a. Aarhus symfoniorkester. Musik og rytme førte Tinna ind i dansens verden.

Tinna danser selv standarddans og latin. Hun er meget optaget af den måde musik og bevægelse skaber glæde og venskaber mellem mennesker.

Det er nu fjerde gang at Tinna samarbejder og underviser sammen med Dans for 2.

René Clausen er uddannet cand. scient i Idræt og Sundhed. Det var på idrætsstudiet han første gang overvejede, hvilket indhold danseundervisning skulle have for at give mest muligt til festdans. Siden han grundlagde han virksomheden Dans for 2 med sin daværende samarbejdspartner, og har i år 20 års jubilæum. René underviser selv på ugentlig basis i Egense tæt på Svendborg, og har desuden en del events til private selskaber.

René var som barn og ung en del af toppen af sportsdansen i Danmark, men har sidenhen dedikeret sin passion til festdansen. Renés særlige ambition er at skabe muligheden for det bedst mulige møde med et andet menneske på et dansegulv.