Død-Spændende
Døden som inspiration til glæde og liv

Kurset er en hyldest til menneskelivet, som døden er en del af. Vi håber, at kurset kan give værktøjer og mod til at åbne op for en samtale med dem, der betyder noget. En samtale, hvor man får sagt, hvor vigtige de er for en, hvor meget man holder af dem. En samtale, hvor man får talt om det fantastisk og sårbare menneskeliv.

Tit og ofte får man måske først sagt de ting, når det er for sent – eller tæt på.

Måske det vil gøre livet endnu stærkere og styrke relationerne, hvis man får det sagt i god tid?

Og kan det gøres bedre end til en familiesammenkomst, hvor man spiser og drikker og er glade. Og på et tidspunkt kan du så præsentere din nye smukke urne, den musik eller det digt, du har skrevet og – fortælle, hvor meget alle omkring dig betyder for dig.

Det vil i hvert fald blive husket…..

Kursets indhold

Døden er stadig et tabu. Døden er blevet perverseret i film og som underholdning. Men den er for mange stadig svær og fjern og fremmed – den høster af livet. På den anden side sætter døden livet i perspektiv, giver livet tyngde og gør det kostbart. På kurset vil vi arbejde med forskellige tilgange til og perspektiver på døden.

Kan døden være en livgivende kraft? Det er spørgsmålet vi søger at besvare, undersøge og sætte i perspektiv på dette ugekursus.

Døden er livets fjende. Vi gør alt muligt for at udsætte døden og skubbe den væk. Men kan man også se døden som en livgivende kraft, der kan få os til at skærpe opmærksomheden på livet nu?

– Kurset er båret af en ånd af både humor og eftertænksomhed. Hvad gjorde vi uden døden? Kunne man overhovedet skrive en krimi, hvis ikke døden fandtes? Ville livet kunne få tyngde og vægt, hvis døden ikke fandtes? Døden er er som et tveægget sværd. På den ene side tager den livet fra os. På den anden side skærper den vores opmærksomhed på livet. Vi vil på kurset se døden som en livgivende kraft, der vil få os til at rette fokus mod det øjeblik, som er lige nu, fortæller forstander Ulla Nissen.

På kurset møder du blandt andet sognepræst Johannes Egholm Gjesing, Sognepræst og sygehuspræst Ann Bork Damsgaard, tidligere bedemand Bente Kirkegaard, højskoleundervisere Sofie Nielsen, Nina S. Stortz og Nanna Hvidtved.

På kurset skal der arbejdes med død og liv på forskellige måder. Både i form af oplæg, diskussioner og praktiske workshops. Vi skal bl.a. høre om andre begravelsestraditioner end de danske, og der vil være et tema om døden i litteraturen og kunsten. I den mere praktiske afdeling, vil der blive lavet ”livsæsker”, der kan fyldes med minder, ord, tanker – ja alt det, der bærer et liv. Den sidste dag skal vi selv i køkkenet og kokkerere, når vi skal prøvesmage Tollundmandens sidste måltid.

Vi kommer blandt andet rundt om disse emner:

Kulturelt: Forskellige begravelsestraditioner og riter,. Døden som en fest. Vi skal høre dødsmesser.

Litterært og i kunsten: Naturen ses i dag som et sted for liv. Før i tiden så man naturen som det sted, hvor man blev mindet om døden. Døden i litteraturen og kunst. Vanitas-motiver i kunsten. Hvad gjorde forfattere uden døden? Al litteratur og kunst ville lide en grusom – ja – død….

Religiøst: Når biologien og videnskaben ikke længere kan sætte ord på, hvad et menneske er, så må man bruge et andet sprog. Tydning af døden

Døden som den sidste rejse – eller er det den første rejst – eller en station midt imellem

Erfaringer med grænsen mellem liv og død, som er et særligt sted. Man kender det fra en fødsel – det er et specielt sted at være. Dødens grænse er også et specielt sted – ikke kun for den dødende – men også for dem, der er ved den døende. Selv sproget går i stykker, for det er hægtet op på tid – og kan man så sige – vi ses eller ”hav det godt”. Døden som ærlighedens rum: Er døden tæt på, er der ikke tid til at pakke ting ind i floskler. Så taler man om de vigtigste ting – hvad der betyder noget. Og man griber efter det, som man ellers ikke troede, ma ville gribe efter – bøn, nogle bliver døbt osv.

Mad: Man taler om ”det sidste måltid”. Og det sidste måltid skal være et godt måltid. For det er ved det måltid, man vil huske, hvor stort og godt livet er. Vi skal have masser af sidste måltider. Og hvad ville vi sige til hinanden, hvis det vitterligt var det sidste. ”Hvis det her var mit sidste måltid, så ville jeg sige til dig.” Vi går selv i køkkenet og kokkerer Tollundmandens sidste måltid.

Praktisk og kreativt: Design en “livsæske”. Vi arbejder også med indholdet til æsken. Tekst, ord og minder – alt det, der bærer et liv.

Kurset er for alle, der finder emnet interessant og som har lyst til at indgå i et højskolefælleskab.

Ugens program

Med forbehold for ændringer

Uge 45

6. til 12. november 2022

Pris:

5000 kr. for dobbeltværelse

5500 kr. for enkeltværelse

3500 kr. som dagselev

Er du medlem af Ældresagen er der en rabat på 1.000 kr.

Hvis du har deltaget i et kursus hos os, får du 1000 kr. i rabat på dit næste kursus.

Rabatterne kan ikke kombineres.

Rabatterne gælder kun resten af 2022.

Praktisk information

På Gram Højskole prioriterer vi lokal og økologisk mad i videst mulig omfang. Vores køkkenchef Jørgen Henriksen Birk vil hele ugen sørge for dejlige måltider, og i højskolens spisesal er der god plads til gode snakke og samtaler over maden.

Vi starter hver morgen med morgensamlinger, hvor vi beriges med input om alt mellem himmel og jord – og så synger vi selvfølgelig højskolesange.

Du indlogeres på højskolens lyse og store værelser. Enkeltværelse kan tilvælges.