Bevæg dig frit

Lær mere om sammenhængen mellem tilstanden i din krop og dit sind

Går du med fornemmelsen af at det kunne være rart med mere nærvær og ‘plads til at være dig’? Mærker du af og til at din krop føles fremmed og fjern? Og savner du mere tid til ‘at være dig’ og slippe for hverdagens travlhed, ydre fokus og vante mønstre?

Undervisningen er sammensat med inspiration fra pilates, yoga, dansant grundtræning samt vores fundamentale bevægelsesmønstre, som vi tillærte os de første måneder efter vores fødsel. Øvelserne fordrer mobilitet i kroppens muskler og led, harmoniser og holder styrke ved lige i kroppens store muskler, der giver: forbedret jordforbindelse. Balance. Frihed. Øget kropsbevidsthed. Rum og tid til dig!

Vi arbejder både med bevægelse og stilstand, til musik og i stilhed. Undervisningen er praktisk og oplevelsesbaseret. Nogle øvelser vil udfordre din koordinationsevne, men der indgår ingen koreografi eller længere sekvenser, som er svære at huske. Al undervisning bygger på samme kerne, men varierer i dynamik, tempo og fokus.

Vores arbejde med åndedrættet og bevægelse inviterer til øget kontakt indefter og nedefter. Vi har alle steder i vores krop, som vi er mindre bevidste om. Reduceret kontakt skaber muskulær over- og underspænding, hvilket også afspejler sig i vores åndedræt. Derfor er et af ugens mål, at du øger din evne til at være til stede i hele kroppen, at mærke dig selv og kroppens signaler.

En uge med højskoleånd, fællesskab og hjemlighed
Vi mødes hver morgen til spændende og perspektiverende morgensamlinger med afsæt i bl.a. Grundtvig og Kierkegaard, og med højskolesange der både inspirerer og motiver til dagen der kommer.

Der vil udover morgensamlinger være foredr ag, samtalesaloner og sangaftenener, der hver især sikrer os at vi kommer lidt mere indsigtsfulde og bevidste fra Gram Højskole.

Ugen sluttes af med en fernisering af de forskellige værksteders rum, læring, processer og produkter kombineret med en festlig aften hvor vi spiser ekstra dejlig mad, synger lidt sange og HYGGER os.

Gram Højskole
Gram Højskoles bygninger er oprindeligt et gammelt sygehus, så vi har nogle fantastiske lokaler, med store vinduer og fantastisk lysindfald. Ud over nogle lækre værksteder har vi også en veludstyret idrætshal, fitnessrum og yogarum. Vi har fine dobbeltværelser og elsker når man gerne vil dele værelse med hinanden i en uge.

Vi er omringet af den smukkeste natur og kultur. Gram Slot og slotspark ligger lige på den anden side af vejen, Gram Lergrav ligger blot få kilometer væk, og lige overfor Gram Højskole er der et friluftsbad og et stort idrætscenter.

Ekskursioner – Gram Slot
Tirsdag formiddag drager vi i samlet flok til Gram Slot, hvor vi får en spændende og historisk rundvisning af slottets personale og ejere. Vi sørger for at I bliver mætte i både historisk og bogstavelig forstand, da rundvisningen slutter med en lille smagsprøve på det Sønderjyske kaffebord.

Vi spiser sundt, flot og godt på Gram Højskole
Vores køkkenchef, Jørgen og hans fantastiske personale sørger for at vi aldrig går sultne i seng. Med udgangspunkt i sæsonens råvarer fremtryller de lækre smage, smukke farver og sunde kalorier. I pauserne vil der altid være kaffe og the, og skiftevis frugt, kage eller småkager.

Du er altid velkommen til at kontakte os
Ring på +45 2932 4557 eller send en mail til info@gramhojskole.dk

Vi er et levende hus, så skema og program er vejledende med forbehold for ændringer

11. – 15. november 2024

Link til tilmelding kommer snart.

Carl Tirsgaard

Min undervisning bygger på mine mere end 40 års erfaring med gymnastik, aerobic, moderne dans, pilates, yoga, og danse- og bevægelsesterapi. Mens jeg i en årrække vægtede præstation og æstetik højest, er jeg idag mere interesseret i hvordan jeg via bevægelse og træning af åndedrættet kan guide dig til øget grounding, smidighed og vitalitet.

Jeg elsker at bevæge mig kreativt og jeg elsker at formidle min begejstring til dig, som også er nysgerrig på at udforske sammenhængen mellem tilstanden i din krop og dine tanker og følelser.

Det er mit ønske, at vi får en berigende uge sammen samt du gør dig nogle indsigter og oplevelser, som du kan tage med dig hjem.

Du kan læse mere om mit arbejde via: movingbeing.dk

Født i 1977 og bor i København K.

RELEVANTE UDDANNELSER

2024: Kropsterapeutisk Yogaunderviser, Rikke Hansen/Den Intelligente Krop, Herlev

2020-2023: Studerende på en doktorgrad i Danseuddannelse på Teachers College, Columbia University, New York. Jeg afbrød studiet fordi jeg savnede en mere praktisk tilgang til undervisning og enheden i vores krop, sind og ånd.

2019: Reformer Pilates instruktør, Balanced Body/Den Intelligente Krop, Herlev.

2014-2015: Mastergrad i koreografi, Trinity Laban Conservatory of Music and Dance, London.

2008-2011: LEP Dansergia Practitioner, danse og bevægelsesterapeut , Institute for Life Energy Copenhagen, Vanløse.

2004-2007: Bachelorgrad i moderne dans, Trinity Laban Conservatory of Music and Dance, London.

1999-2000: Etårigt fuldtidsstudie som idrætsunderviser på Paul Petersens Idrætsinstitut, Kbh