At se med litteraturens øjne

Fortællinger og visuelle udtryk er over alt omkring os – fra bogen i lænestolen til arkitektur, kunst og kommunikationsformer.

Litteratur overskrider de fysiske grænser, er billeddannende og giver os et unikt indblik i, hvad det vil sige at være menneske.

Uden at flytte fødderne kan vi gå på besøg i et andet menneskeliv, tage på en rejse og opleve en autentisk genklang, genkendelse og refleksion. Fra psykologiens og hjerneforskningens verden ved vi også, at der sker nogle helt særlige ting, når vi engagerer os i fortællinger og litteratur. Vi kan også i mødet med det blanke papir og det bare lærred opnå en mulighed for at placere og undersøge vores eget indre landskab og kreere med pennen, blyanten og penselskriften.

Med afsæt i et krydsfelt mellem billedkunst, psykologi og litteratur, dykker dette forløb ned i et tema om hvordan litteratur og fortællinger både giver indsigt, livsnæring, men også skaber oplevelser, der kan foranledige, pirre, stimulere, skærpe vores opmærksomhed og fremkalde billeder.

Uanset om du bare er nysgerrig, går på en kreativ uddannelse eller overvejer dette, eller søger inspiration så får du i dette forløb tilgange til at fordybe dig i litteraturens mange muligheder i flere tematiske workshops og foredrag.

Vi vil bl.a. høre om fortællingers historiske betydning for mennesker samt de psykologiske effekter af læsning og skrivning. Der vil også være workshops, hvor du vil blive introduceret for flere læse-, skrive-, tegne- og maleøvelser med afsæt i i forskellige teksters sprogunivers.

Ligeså vil vi skabe et rum, hvor vi sammen kan reflektere og tale om, hvordan litterære oplevelser åbner vores øjne på en helt særlig måde.

Kurset er for alle dem, der efterlyser eller er interesseret i et legende, inspirerende rum med mulighed for fordybelse, i hvilket man kan kreere med afsæt i disse emner.

Alle er velkomne, uanset erfaring med at læse, at skrive og at male. Det er lysten og motivationen, der driver værket. Vi glæder os til at se dig.

Ekskursionen – Gram Lergrav eller Klæagergaard
Gram Lergrav: For 10 mio. år siden var en stor del af Sønderjylland dækket af hav. I Gram har vi i sommerhalvåret netop adgang til at udforske den del af historien i det gamle lergrav, hvor rester af havdyr er bevaret, fordi de blev dækket af lag på lag af fint ler. Hvis du er heldig, kan du finde snegle- og muslingeskaller, søpindsvin og hajtænder, som du må tage med hjem.

Vi slutter af med kaffe og kage på ved Gram Slot.

Klæagergaard: Turen går til området i og omkring Ballum, hvor både Kresten Kold, Hans Adolf Brorson og Jens Rosendal har sat spor i mulden.

Generelt

På kurset serveres lækker mad morgen, middag og aften. I pauserne skifter vi henholdsvis mellem frugt, kage og en småkage til aftenkaffen.

Vi slutter ugen af med en festaften – med tilhørende festmenu. Køkkenet på Gram Højskole stiler efter høj kvalitet med fokus på bæredygtighed, lokale råvarer og økologi.

Du er altid velkommen til at kontakte os for at høre mere om kurset. Ring på +45 2932 4557 eller send en mail til info@gramhojskole.dk

Litteraturens øjne

12. – 18. maj 2024

Martha Kramær

Er udøvende billedkunstner – MFA fra det Kongelige danske kunstakademi i KBH samt cand.psych.

Læs mere og se Marthas egne værk her: http://www.marthakramaer.dk/

Karen Margrethe Schifter Kirketerp,

Karen Margrethe Schifter Kirketerp

Er autoriseret klinisk psykolog ved det Nationale sorgcenter i Vejle og selvstændig psykolog med foredrag- og terapipraksis.