Fluefiskeri

– efter laks og ørred, der nu er på vej mod Gram Slot.

Oktober er årets sidste fiskemåned ved åen. Laks og havørreder er nu nået helt op til Gram, hvor de indtager åens dybeste høller. Det rusker op i åens stationære bækørreder og stallinger, som må finde nye standpladser.

Der sker altid noget i åen på denne årstid, hvor hormonerne ruller i blodet på laks og ørreder. Stallingerne gyder først til foråret, så de koncentrerer sig netop nu helt om fødeindtaget. Med lidt held klækker netop nu de klassiske Baëtis rhodani døgnfluer, som altid får åens bækørreder og stallinger på finnerne. Ikke mindst her sidst på sæsonen.

Vi veksler mellem traditionel nedstrøms vådflue og opstrøms tørflue. Vi går på dette kursus i dybden med de teknikker, der skal lokke fiskene op efter vore fluer. Er der vand nok i åen, vil laks og havørreder nu være nået helt op til vor strækning af Gram Å. Stærke og bredskuldrede efter et nærende ophold i Vadehavets store spisekammer.

Ind imellem sker det, at en af de store gydefisk fra Vadehavet føler sig fristet af en lille flue, der egentlig var tiltænkt åens stationære bækørreder og stallinger. Da får man hænderne fulde, men er man heldig eller dygtig nok, kan man også få fightet den ind til et hurtigt foto og et kærligt klap på skulderen.

Vi kigger på dette fluefiskeri kursus også nærmere på forskellen mellem ørreder og stallinger, laks og havørreder. Lige som vi helt naturligt kommer ind på den lokale fiskepleje, som sikrer fisk i åen og hele vandsystemet.

At være på Gram Højskole er også at møde nye mennesker, hygge sig og spise god mad med råvarer.

Nedenstående program viser kursets struktur. Kursets detaljerede program offentliggøres løbende her på siden. Du er altid velkommen til at kontakte os for at høre mere om kurset. Ring på +45 2932 4557 eller send en mail til info@gramhojskole.dk

Fluefiskeri skema

8. til 14. oktober 2023

Underviser

Steen Ulnits, fiskeribiolog, forfatter og lystfisker på fuld tid. Blandt meget andet! Steen har universet www.ulnits.dk med 1000+ artikler om lystfiskeri og biologi.