Litteratur og skrivekursus

Vi lever i en tid, hvor vi må gentænke universalfortællingerne om, hvad det vil sige at være menneske, og åbne op for, at der kan være virkeligheder, vi ikke kender til, eller som vi oplever anderledes end andre. På kurset skal vi tale om, hvad realisme har været, og hvad det kan være i dag. Vi skal derfor dykke ned i litteratur, der på den ene eller anden måde åbner verdener, og gør virkeligheden lidt større og mere åben, end vi troede, den var.

Kurset er inspireret af den amerikanske forfatter Ursula le Guins tale ved National Book Award-uddelingen i 2014, hvor hun kalder på nødvendigheden af forfattere, der er “realists of a larger reality”, altså forfattere, der åbner realismegenren op, og gentænker, hvad virkeligheden egentlig er, og hvordan den fortælles – som kan se alternativer og som husker friheden, sådan som le Guin formulerer det. Vi skal læse i bøger som Rasmus Daugbjergs Trold, en bog om klimakrisen, skrevet med inspiration i eventyrgenren og feudalsamfundets mekanismer. Vi skal læse i blød science fiction af blandt andre den østrigske forfatter Marlen Haushofer og den amerikanske forfatter Ursula le Guin. Vi skal kigge på den iranske forfatter Shahrnush Parsipurs magiske realisme om forvandling og modstand, og læse hverdagsrealisme med et twist af Pernille Abd-el Dayem.

Med hjælp fra litteraturen skal vi udforske de mange virkeligheder, der findes rundt omkring i nærmiljøet ved Gram og forsøge at skrive dem frem. Vi skal forsøge at skrive andres virkelighed frem, som vi tror den ser ud fra deres perspektiv, og vi skal også dykke ned i vores egen virkelighed og personlige fortællinger og tale om, hvordan sådan en realisme kan se ud, og med hvilke virkemidler, den kan skrives frem, uden at den lukker sig om sig selv, men i stedet blive vedkommende og genkendelig for andre også.

Gram Lergrav
For 10 mio. år siden var en stor del af Sønderjylland dækket af hav. I Gram har vi i sommerhalvåret netop adgang til at udforske den del af historien i det gamle lergrav, hvor rester af havdyr er bevaret, fordi de blev dækket af lag på lag af fint ler. Hvis du er heldig, kan du finde snegle- og muslingeskaller, søpindsvin og hajtænder, som du må tage med hjem.

Du er altid velkommen til at kontakte os for at høre mere om kurset. Ring på +45 2932 4557 eller send en mail til
info@gramhojskole.dk

28. maj – 3. juni 2023

Andrea Pontoppidan

Andrea Fjordside Pontoppidan (f. 1990) er uddannet litterat fra Københavns Universitet og er desuden uddannet fra den svenske forfatterskole Biskops arnö. Hun arbejder som forfatter, kritiker, redaktør og skribent. Hun har skrevet digtsamlingen Kartoffeløje, der er udkommet på forlaget Ovbidat i februar 2023 og har tidligere undervist på Testrup Højskole i kreativ skrivning og litteratur. Hun er til daglig anmelder hos Atlas Magasin og litteraturmagasinet Standart og redaktør på mikroforlaget Laboratoriet for Æstetik og Økologi.