Litteratur og økonomi de sidste 200 år

Hvad har litteratur og økonomi med hinanden at gøre? En hel del faktisk. Penge er afsindigt godt stof til at skabe plots, intriger og karakterudviklinger, og samtidig har litteraturen mange gange i historien sat sig selv i spil som en modsætning til den økonomiske sfære.

På dette kursus skal vi undersøge hvad man får ud af at læse litteratur med fokus på penge, økonomi og værdi, og vi skal snakke om hvordan man kan forstå litteraturens blik på verden som et supplement, såvel som en kontrast, til det økonomiske.

Vi skal både kigge tilbage i historien og læse uddrag fra nogle af de store 1800-talsforfattere som Balzac og Jane Austen, vi skal se nærmere på litteratur fra mellemkrigstidens omvæltningsperiode, og vi slutter af med et blik på nyere litteratur og film fra de sidste 50 år, såsom Adam Hasletts Union Atlantic, og Scorseses Wolf of Wall Street.

Undervejs præsenteres forskellige teoretiske og historiske pointer i en kortfattet og tilgængelig form, som kan give nye forståelser og rammer for at læse teksterne. Kurset har en dynamisk og interaktiv undervisningsform, hvor deltagerne selv sættes i spil og bruger sine egne læsninger, livssituationer, og blik på verden.

Sammen bruger vi kurset til at skabe større nysgerrighed på det samfund vi lever i, litteraturens rolle i det og de muligheder den rummer for at forstå det, og selvfølgelig specifikt give et nyt og forhåbentlig større blik på de lange tråde i både den litterære og den økonomiske historie, som har formet den verden vi lever i nu.

På Gram højskole har vi bl.a. vores eget fitnessrum, så du har mulighed for at kompensere lidt for kokkens gode mad. Det er også muligt at gå i tur i den smukke slotspark, tage en morgendukket i slotssøen, cykle en tur i skovene rundt omkring Gram. (Det er muligt at låne en cykel på Højskolen). I sommerhalvåret kan man desuden bade i Gram Friluftsbad mod en lille skilling.

Gram Lergrav
For 10 mio. år siden var en stor del af Sønderjylland dækket af hav. I Gram har vi i sommerhalvåret netop adgang til at udforske den del af historien i det gamle lergrav, hvor rester af havdyr er bevaret, fordi de blev dækket af lag på lag af fint ler. Hvis du er heldig, kan du finde snegle- og muslingeskaller, søpindsvin og hajtænder, som du må tage med hjem.

Du er altid velkommen til at kontakte os for at høre mere om kurset. Ring på +45 2932 4557 eller send en mail til
info@gramhojskole.dk

16. april – 24. april 2023

Signe Leth Gammelgaard

Signe forsker i litteraturhistorie og økonomi og har skrevet afhandling om udviklingen i 1800-tallets romanæstetik fra realisme til dekadence læst gennem samtidige økonomiske tendenser og udviklinger. Signes nuværende projekt handler om mellemkrigstidens litterære dystopier og samtidens fokus på planlægningsøkonomier.

Derudover har Signe arbejdet med research til filmprojekter, redigeret diverse tidsskrifter og litteraturmagasinet Standart og formidlet litteratur, historie og teori i forskellige sammenhænge.