Læder – For hånd og ånd (venteliste)

Dette kursus er for dig der drømmer om skabe smukke og anvendelige læderprodukter med egne hænder. Hvad med at lave din egen indkøbsshopper, en kurv til strikketøjet, et etui til værktøjet eller et sleeve til din bærbare computer – mulighederne er mange!

Igennem enkle håndværksteknikker og design vil du opdage at det hverken er svært eller krævende at skabe lækre og langtidsholdbare produkter i dette lækre materiale.

Vi arbejder i vegetabilsk garvet læder med en tykkelse på omkring 1,8 – 2,5 mm. Denne tykkelse betyder, at læderet er relativt nemt og blødt at arbejde med og ikke giver alt for ømme fingerspidser. Jeg vil også medbringe flere hjælperedskaber, som kan hjælpe arbejdet på vej.

Udover at fordybe os i læderhåndværket, skal vi også beskæftige os, med hvordan det at skabe noget med sine hænder, kan bidrage til et godt mentalt helbred og et meningsfuldt liv.

Alle er velkomne og det kræver ingen forudsætninger at være med. Afhængigt af hvilket produkt du gerne vil lave, vil der være en egenbetaling på 100 kr. og opefter. Udover at få et lækkert produkt med hjem, vil du efter kurset være klædt på til at kunne kaste dig ud i nye læder-projekter derhjemme.

Vi arbejder både med hånden og med ånden og minder os selv om, at håndarbejdet ikke kun handler om et flot produkt, men også om glæden ved processen.

Du er altid velkommen til at kontakte os for at høre mere om kurset. Ring på +45 2932 4557 eller send en mail til
info@gramhojskole.dk

Skema

9. julli – 15. juli 2023

Birgitte Kastrup

Birgitte er uddannet håndarbejdslærer og har i mange år vævet hos væverske Hanne Klamer i Sorø. Sideløbende har Birgitte drevet Væveværkstedet. Efter en pause fra håndarbejdet, hvor hun har arbejdet med ledelse, føltes hendes hjerne slidt og det fik hende til at vende tilbage til håndens arbejde. Med et særlig interesse i de mentale sundhedseffekter af at arbejde med hænderne – også kaldet craft psykologi .

Nu driver Birgitte min egen virksomhed ‘Simpelt Håndværk’ og underviser på fuldtid, dels fra hendes lokaler i Sorø og på højskoler og mange andre steder rundt i landet.

For Birgitte er det vigtigt, at mit håndarbejde altid er en kilde til glæde og inspiration. Og at have en anerkendelse af at de udfordringer, som man møder i sit håndarbejde også er en del af den kreative proces. Det mærkes meget tydeligt i det kick og flow, som opstår i en, når udfordringen finder sin løsning.

Instagram: simpelthandvaerk

Website: https://simpelthandvaerk.dk/