• Tarmskind
  • Vaeg af svinetarm
  • Syning i gedehus
  • Toerring af tarmskind

Syet skulptur – med arktisk inspiration

Lav kunst ud af tarmskind og gedehud med inspiration i grønlandske sytraditioner.

”Mine workshops og foredrag sætter fokus på naturmaterialer, og hvordan man arbejder kunstnerisk, eksperimenterende og sanseligt med materialer. De syede håndværk bliver samtidig en indgang til at dele historier med hinanden.”

Tarmen er inde i kroppen. Nogle gange spiser vi dyretarm som medisterpølse. Men vidste du, at man i Grønland i gamle dage syede regntøj af tarmskind?

Dette ugekursus afholdes med inspiration i Julies omfattende researcharbejde i Grønland.

Du kan prøve at tørre tarmskind og sy i det sprøde, gennemsigtige materiale, som mest af alt minder om hvidt silkepapir. Og du kan formgive i gedehud, der er et stift materiale, som man arbejder med vådt.

Med inspiration i gamle arktiske metoder kan du sy dit eget Åndehul.

For hvad er et Åndehul for dig? Historiefortælling, syning og skulpturel formgivning er hovedord på denne workshop hvor udforskning af uvante materialer er i fokus.

Du kommer til at arbejde både selvstændigt og i fællesskab. Kurset slutter med en udstilling hvor alle åndehullerne præsenteres.

Undervejs fortæller Julie om min viden om materialers brug og betydning i Grønland før og nu og om hendes vinkel på at arbejde kunstnerisk med materialer, der knytter sig til sin familiefortælling.

Åndehuller er titlen på et kunstprojekt, Julie har udviklet over de seneste 5 år med inspiration i hendes personlige og faglige tilknytning til Grønland.

For mere inspiration om syet skulpturer se Julie Bachs hjemmeside: http://juliebach.de/

Gram Lergrav
For 10 mio. år siden var en stor del af Sønderjylland dækket af hav. I Gram har vi i sommerhalvåret netop adgang til at udforske den del af historien i det gamle lergrav, hvor rester af havdyr er bevaret, fordi de blev dækket af lag på lag af fint ler. Hvis du er heldig, kan du finde snegle- og muslingeskaller, søpindsvin og hajtænder, som du må tage med hjem.

Christian Lorenzen fra Klægagergaard hopper på bussen og giver os en kulturhistorisk fortælling krydret med sjove og underfundige lokale anekdoter, mens vi kører rundt i området. Bagefter kører vi til Klægagergaard, hvor vi  får en lille smagsprøve på og fortællingen om det sønderjyske kaffebord, det særlige kaffestel og gårdens historie.

Du er altid velkommen til at kontakte os for at høre mere om kurset. Ring på +45 2932 4557 eller send en mail til
info@gramhojskole.dk

18. juni – 24. juni 2023

Julie Bach

Julie Bach er tekstilkunstner og arbejder med syet skulptur, objekt og installation fra sit værksted i Aarhus. Hun er uddannet modedesigner fra Designskolen Kolding i 2002. I sine værker udforsker hun det skulpturelle potentiale i formgivning af bløde materialer som stof, vat og skind. Hendes taktile og sanselige værker er ofte syet i hånden. Hun bruger sit håndværk syning til at udfolde universer om Åndehuller, identitet og kropslige tabuer. Bach udstiller, underviser og holder foredrag. I 2014 tog hun initiativ til at starte udstillingsgruppen Effektiv Spild af Tid og i 2017 kunstprojektet Åndehuller.

www.juliebach.dk.