Familiekursus (fra 6 år)

På Familiekurset på Gram Højskole oplever hele familien den særlige højskoleånd. Glæd jer til en uge med et møde på tværs af generationer, hvor børn, unge, voksne og ældre er sammen og oplever sammen.

Ugen byder på en masse sjove fællesaktiviteter og spændende undervisning på kursets to linjefag.

Vælg enten:

Keramik og Krea eller Mad og Natur

Børn fra 6-9 år skal deltage på linjefaget sammen med en forældre/bedsteforældre/værge. Børn fra 10 år må gerne vælge noget andet end forældre/bedsteforældre/værge. Alle kursister vælger linjefag før ankomst.

På linjefagene arbejder I fokuseret med emnerne under vejledning af vores dygtige undervisere. Sammen udforsker I emnerne – og vi lægger altid vægt på kreativitet, nysgerrighed og fællesskab.

Fællesaktiviteterne er for alle. Her skal vi blandt andet besøge Gram Slot og løse Detektivgåden. Vi skal også have en hyggeaften ved bålet med fællessang og røverhistorier. Hver morgen er der morgensamling, hvor underviserne udfolder et spændende tema. Der vil også være tidspunkter, hvor vi deler os op, så der både er en aktivitet for børn og voksne.

På kurset serveres lækker mad morgen, middag og aften samt snacks som frugt og brød i løbet af dagen. Vi slutter ugen med af med en festaften – med tilhørende festmenu. Køkkenet på Gram Højskole stiler efter høj kvalitet ned fokus på bæredygtighed, lokale råvarer og økologi.

Linjefagene

Mad og Natur

Vi tager i skoven sammen og kigger og samler naturens råvarer, som vi tager med hjem og bruger i vores madlavning. Vi skal have os nogle gode snakke om, hvor vores mad kommer fra, og hvordan vi bedst muligt passer på vores jord samtidig med, at vi nyder den.

Skolen har et undervisningskøkken, hvor vi skal kokkerere sammen og udforske maden og dens smage. Men vi skal selvfølgelig også være ved skolens shelterplads og bålplads, hvor vi hygger med mad over bål, og hvor vi blandt andet skal lave hjemmelavede skumfiduser og kiks.

Keramik og Krea

Vi skal arbejde med både keramik, raku og crepepapir. Vi tager udgangspunkt i naturen, blomster og fantasivæsner i naturen.

De første dage arbejder vi med ler og keramik. Vi laver aftryk i relieffer på små vaser, kopper, skåle og krukker. Du får selv fingrene i leret og arbejde med pladeteknik og pølseteknik. Har du erfaring med at dreje, kan du bruge skolens drejeskiver. Vi finder inspiration i vilde blomster, blade, nødder og frøstande, og hvad vi ellers kan samle i naturen i Gram Du kan også vælge at lave små sjove figurer med udgangspunkt i ideen om, hvilke feer, alfer og nisser eller andre væsner, der gemmer sig i skoven. Vi arbejder i stentøjsler, som vi raku-brænder i slutningen af ugen. Onsdag og torsdag skal de kreative fingre i gang, når vi skal lave evighedsblomster af crepepapir. Her er det også muligt at arbejde med linoleumstryk.

Vi glæder os til et brag af en uge sammen med dig og din familie!

Du er altid velkommen til at kontakte os for at høre mere om kurset. Ring på +45 2932 4557 eller send en mail til info@gramhojskole.dk

Familiekursus skema

16. juli – 22. juli 2023

Børn, 6-15 år: 2800 kr.

Voksne, 16+: 5000 kr.

Aldersgruppe: Fra 6 år

Familier indkvarteres sammen på store rummelige værelser.

Underviserne

Nanna Hvidtved er højskolelærer og kok. Nanna underviser på linjefaget “Mad & Natur”.

Mette Mops Sørensen er keramiker og designer. Mette underviser på linjefaget “Keramik & Krea”.

Sofie Nielsen er til daglig højskolelærer på Gram Højskole. Sofie er ugens kursusleder, og du vil typisk møde Sofie til fællesaktiviteterne.