Sangskrivning og fortælling

I uge 29 mødes sangskrivere og historiefortællere på Gram højskole til en uge med hårdt arbejde, fordybelse, samspil, morskab og udfordringer med tekster og melodier. Kurset ledes af komponist/sangskriver Per Worm og tekst- og idégenerator Louise Hausgaard.

Vi byder på en uges intensivt arbejde med scenisk fortællekunst. Vi udvider sfæren og inddrager ’historiefortælling’ som et selvstændigt undervisningsområde. Det betyder, at kurset i høj grad vil arbejde og eksperimentere med live-optræden i sin helhed. Der er ikke kun fokus på sangene (sangtekst og musik), men også på det, der sker før og efter. Hele tilblivelsen og fremførelsen og dermed performance som scenekunst. Vi har mulighed for at optage og således arbejde i dybden med den enkeltes fremførelse og optrædende.

Vi inviterer dig, der har interesse i omverdenen og så stor trang til at skrive og udtrykke dig gennem tekst og musik, at du ikke kan lade være. Om du er nybegynder, autodidakt, øvet eller uddannet er ikke vigtigt. Det er i stedet trangen til at skrive, formulere og udtrykke dig, der er afgørende.

På kurset får du lov at glemme dig selv og sætte dit ”jeg” på pause. I stedet for at skrive om dig selv, skriver du om og til andre.

Vi arbejder med introduktioner og historiefortælling på lige fod med musik- og tekstværker.

Kurset tilrettelægges så der både bliver workshops, ene-undervisning med fordybning i den enkeltes arbejder, plenumundervisning med oplæg, samt samspils-grupper med fokus på arrangement. Vær opmærksom på, at kurset tager afsæt i at producere nyt materiale. Der vil være stillede opgaver og tema-tilrettelagt undervisning.

På kurset skal vi arbejde med at

• Skrive tekster
  • Spille på instrumenter
  • Optræde live
  • Mestre timing og flow
  • Arbejde med tempo og pauser
  • Introducere
  • Spille sammen
  • Orientere os i vores samtid

Være samfundskritiske anno 2023

Du er altid velkommen til at kontakte os for at høre mere om kurset. Ring på +45 2932 4557 eller send en mail til
info@gramhojskole.dk

Sangskrivning og fortælling skema

16. juli – 22. juli 2023

Per Worm

Per Worm er solist, sangskriver, uddannet i guitar og lever af og i musikkens verden. Han har undervist i klassisk guitarspil og sangskrivning rundt om i landet i mange år. Per har modtaget priser indenfor Comedy og Storytelling. I sin undervisning har Per særligt øje for den enkelte deltagers særegne egenskaber – måske endda ikke selv-opdaget endnu. Han tager således udgangspunkt i den enkelte og dét sted eleven befinder sig nu rent musikalsk. Herfra starter rejsen videre.

Louise Hausgaard

Louise Hausgaard er uddannet i kulturanalyse og dansk og arbejder med tekst på et meget detaljerigt plan. Hun har fokus på indhold, mening og budskaber i tekstarbejdet og assisterer/sparrer individuelt med ideer og form. Når Louise underviser stiller hun skarpt på de handlinger vi foretager os, der udløser pinlighed, nærvær, forløsning og latter. Louises tilgang til scenen har derfor især fokus på intro-arbejde, fysisk ageren, timing og helhedsudtryk og flow.