Friluftsliv

Ud på tur – aldrig sur
Et kursus i friluftsliv og turplanlægning

På dette kursus skal vi mærke hvordan friluftsliv kan aktivere sanserne og tilbyde noget helt særligt. Vi bliver bedre til at skabe de gode rammer for et gnidningsfrit og behageligt friluftsliv. Vi skal blandt andet arbejde med kort og kompas, øve os i navigation og på orienteringsløb. Vi skal arbejde med bål og brand – og lave mad over åben ild. Vi skal blive klogere på turplanlægning og udstyr, for til sidst at lave vores eget turkatalog.

Vi skal lave en “svedhytte” af presenning, snitte i træ og se hvem der kan tage det bedste naturfoto. Vi skal også kigge i kikkert og se hvilke dyr og planter vi kan genkende i det sønderjyske lavland. Dette kursus skal vise, at alle kan få oplevelser og komme på tur i naturen, uanset alder og fysisk formåen. Vi skal dog være ude uanset vejret og en af dagene skal vi på en 10-15 kilometers vandretur i roligt tempo, så alle kan være med.

Hver dag bliver vi også præsenteret for et lille tekststykke om friluftsliv og natur, som kan danne et fundament for tanker og tale om hvad der gør udeliv til noget helt særligt.

Formålet med disse aktiviteter er dels at introducere til, hvilke skønne oplevelser man kan få i naturen. Samtidig vil kurset klæde kursisterne på til, selv at kunne planlægge ture for fremtiden. Vi vil også dyrke, hvordan friluftsliv er en fantastisk måde at opbygge fællesskab og arbejde sammen.

Kurset vil først og fremmest tage udgangspunkt i praktiske øvelser. I stedet for at komme med påstande om hvordan man bedriver friluftsliv rigtigt eller forkert, vil kurset klæde dig på til at “mærke efter”, hvad der giver dig en god oplevelse. Du får konkrete værktøjer, til at planlægge ture og friluftsliv i fremtiden med det rigtige udstyr og de rigtige evner. Alt dette kan kursisterne forhåbentlig kan få meget glæde af  – også efter kurset er afsluttet

Vi skal selvfølgelig mødes hver morgen til spændende morgensamlinger om den Sønderjyske kulturarv, Grundtvig og meget andet godt. På introduktionsaftenen mødes vi til samtalesalon og hygger os med sang og snakke. På højskolesangaftenen bliver du ført længere ind i højskolesangbogens historie og sange.

På Gram højskole har vi bl.a. vores eget fitnessrum, så du har mulighed for at kompensere lidt for kokkens gode mad.

Det er også muligt at gå i tur i den smukke slotspark, tage en morgendukket i slotssøen, cykle en tur i skovene rundt omkring Gram. (Det er muligt at låne en cykel på Højskolen). I sommerhalvåret kan man desuden bade i Gram Friluftsbad mod en lille skilling.

Som en del af højskoleopholdet tager vi på besøg på Gram Slot, hvor vi får en rundvisning og hører historien om, hvordan Sanne og Svend Brodersen købte der forfaldne slot og forvandlede det til et regionalt kulturfyrtårn og et at Danmarks største økologiske landbrug.

Gram Lergrav
For 10 mio. år siden var en stor del af Sønderjylland dækket af hav. I Gram har vi i sommerhalvåret netop adgang til at udforske den del af historien i det gamle lergrav, hvor rester af havdyr er bevaret, fordi de blev dækket af lag på lag af fint ler. Hvis du er heldig, kan du finde snegle- og muslingeskaller, søpindsvin og hajtænder, som du må tage med hjem.

Christian Lorenzen fra Klægagergaard hopper på bussen og giver os en kulturhistorisk fortælling krydret med sjove og underfundige lokale anekdoter, mens vi kører rundt i området. Bagefter kører vi til Klægagergaard, hvor vi bliver budt på en lille smagsprøve på og fortællingen om det sønderjyske kaffebord, det særlige kaffestel og gårdens historie.

Du er altid velkommen til at kontakte os for at høre mere om kurset. Ring på +45 2932 4557 eller send en mail til info@gramhojskole.dk

9. juli – 15- juli 2023

Joachim O. Seiler

Joachim er uddannet Friluftsvejleder og Cand.mag. i kulturformidling. Han har tidligere undervist i friluftsliv på Ry Højskole og Kongeådalens Efterskole samt lavet naturformidling i Skoletjenesten i Københavns Kommune og Naturcenter Amager Strand. Joachim elsker at tage på tur – i kajak, på ski, på motorcykel, i sin lille sejlbåd og mest af alt med vandrestøvler på fødderne og rygsæk på ryggen. Han har også arbejdet i Friluftsland og ved en masse om udstyr og turplanlægning. Joachim har netop boet et år i Grønland, og blev national mester i kajakpolo. Han er 32 år og bor i København.